Clicky


SPAR voorziet wagenpark van innovatieve, kostenbesparende koeltechnologie

SPAR voorziet wagenpark van innovatieve, kostenbesparende koeltechnologie
18-10-2012 09:34 | Trailers | auteur de redactie
SPAR Nederland, een keten met levensmiddelenwinkels in Nederland, bouwt al haar dieselvoertuigen om voor gebruik met geavanceerde koeltechnologie. Hiermee kan de onderneming haar ecologische voetafdruk verkleinen, voldoen aan de regelgeving inzake de koudeketen en de strikte PIEK-richtlijnen, optimaal koelen en de distributiekosten op jaarbasis verlagen met naar schatting 62.000 euro.

De opleggers worden uitgerust met CryoTech-koelunits die werken op gerecycled R-744-koudemiddel in een uniek open systeem. Zo wordt de uitstoot aanzienlijk teruggedrongen en beschikt het bedrijf over units die in vergelijking met units met dieselaandrijving het hoogste rendement in hun klasse leveren.

Met deze nieuwe oplossing wordt bovendien de uitstoot met 400 ton per jaar verlaagd en wordt er in het geheel geen stikstofoxide meer uitgestoten.

Thermo King, fabrikant van temperatuurbeheerssystemen voor diverse toepassingen binnen de transportsector en een merk van Ingersoll Rand, beloonde de inzet van SPAR voor energiezuinig, rendabel en duurzaam werken met de 'Energy Efficiency Leader Award'.

Dwight Gibson, adjunct-directeur transportoplossingen voor vrachtwagens en opleggers bij Thermo King voor de regio Europa, het Midden-Oosten, India en Afrika (EMEIA), heeft de prijs uitgereikt aan Nico Kuipers, manager toeleverketen bij SPAR

"Wij zijn erg blij dat wij met de CryoTech-units de integriteit van de koudeketen kunnen handhaven en tegelijk de belangrijke verplichting van SPAR ten aanzien van duurzaamheid kunnen waarmaken", vertelt Nico Kuipers, manager toeleverketen bij SPAR. "Beter nog, met de units besparen we geld en leveren we toch een betere prestatie."

SPAR testte, samen met haar transporteur Peter Appel, in 2009 met succes de nieuwe koeltechnologie. Sindsdien hebben de twee bedrijven alle 60 opleggers van het wagenpark omgebouwd en uitgerust met de nieuwe koeloplossing. Hierdoor kunnen zij de koudeketen vanaf vertrek bij het distributiecentrum tot aankomst bij de klant nauwkeurig beheren en werken conform de hoogste kwaliteitsnormen.



De voertuigen van SPAR bevoorraden vanuit het distributiecentrum in Alkmaar en een nieuw distributiecentrum in Waalwijk dat in mei 2011 werd geopend, de 677 winkels van de onderneming.

De CryoTech-koelunits, de stilste op de markt, overtreffen ruimschoots de veeleisende PIEK-norm inzake een laag geluidsniveau en zijn dan ook ideaal voor distributie in stedelijk gebied. De PIEK-regelgeving, die afkomstig is uit Nederland, is in korte tijd de Europese norm voor geluidsarme apparatuur geworden.

Chauffeurs kunnen CryoTech vullen bij zeven vulstations in Apeldoorn, Zwolle, Amsterdam, Heerenveen, Waalwijk, Alkmaar en Hengelo.

De levering van R-744 en vulfaciliteiten
De R-744-vulstations zijn uitgerust met zeer snelle koudemiddeldispensers van Silenci, die Yara International ASA, het grootste chemische bedrijf ter wereld dat energie, natuurlijke mineralen en stikstof aan lucht onttrekt en omzet in belangrijke producten voor boeren en industriële klanten, samen met Thermo King heeft ontwikkeld. Met deze dispensers kan een tank in nog geen 10 minuten worden gevuld zonder dat hierbij afbreuk wordt gedaan aan de hoge mate van veiligheid en gemak.

Aangezien de veiligheid van de chauffeur de hoogste prioriteit heeft, zijn de gepatenteerde snelkoppelingen die worden gebruikt voor het hervullen van de CryoTech-units, voorzien van een uniek veiligheidssysteem. De stroom R-744-koudemiddel wordt namelijk gestopt wanneer een chauffeur bij de dispenser wegrijdt terwijl de vulslangen nog zijn aangesloten. Hierdoor is de kans op lekkage van R-744 en letsel kleiner.



Waarom is CryoTech uniek?
De CryoTech-units werken op gerecycled R-744 in een innovatief opencircuitsysteem waardoor er in de laadruimte sprake is van luchtdoorstroming. Dit is van groot belang voor verse producten. Het cryogeen wordt buiten de laadruimte uitgestoten, zodat er geen R-744 binnenkomt. Dit in tegenstelling tot andere systemen die koudemiddel in de laadruimte blazen met als gevolg dat de zuurstof verdrongen wordt. In het geval van dergelijke systemen zijn ter bescherming van de gebruikers ingewikkelde veiligheidsmechanismen en gasafscheidingsapparatuur vereist. Dit leidt onvermijdelijk tot vertraging tijdens laden en lossen omdat het gas eerst moet worden verwijderd voordat men veilig de laadruimte kan betreden.