Clicky


Emirates en Shell Aviation ondertekenen overeenkomst voor levering van Sustainable Avation Fuel

Emirates en Shell Aviation ondertekenen overeenkomst voor levering van Sustainable Avation Fuel
03-10-2023 15:15 | Zakelijk Nieuws | auteur Redactie

AMSTERDAM - Emirates heeft vandaag een samenwerking met Shell Aviation aangekondigd voor de levering van meer dan 300.000 gallon gemengde SAF (Sustainable Avation Fuel) voor gebruik op de internationale hub van de luchtvaartmaatschappij in Dubai (DXB). De eerste levering van SAF zal naar verwachting nog voor het einde van het jaar beginnen, wat de eerste keer zal zijn dat SAF wordt geleverd via het brandstofsysteem op de luchthaven van DXB.

De overeenkomst maakt deel uit van de milieustrategie van Emirates, die zich richt op drie speerpunten: emissiereductie, verantwoord verbruik en het behoud van flora en fauna.

Als onderdeel van de overeenkomst zal Emirates de levering van SAF en de gebruiksgegevens ervan volgen via Avelia, een van 's werelds eerste SAF-bedrijfsondersteuningen op basis van blockchain. Avelia is opgezet door Shell Aviation en Accenture, met ondersteuning van Energy Web en American Express Global business travel. Via Avelia koopt Emirates de fysieke SAF en de bijbehorende milieukenmerken om hiermee de CO2-uitstoot terug te brengen. Door gebruik te maken van het Avelia-platform laat de samenwerking zien hoe book and claim-toepassingen luchtvaartmaatschappijen en bedrijven in staat kunnen stellen om in de milieuvoordelen van SAF te delen.

Meer SAF in de toekomst

Sir Tim Clark, CEO van Emirates Airline zei: "We zijn er trots op om samen te werken met Shell en daarmee voor het eerst een SAF-voorziening beschikbaar te maken voor Emirates in Dubai. Het Avelia-platform biedt zakenreizigers de flexibiliteit om duurzaamheidsdoelstellingen goed af te stemmen en de ecologische voetafdruk tijdens het reizen te verkleinen. We hopen dat deze samenwerking zich verder ontwikkelt om in de toekomst een doorlopende levering van SAF in onze hub mogelijk te maken, aangezien er momenteel geen productiefaciliteiten voor SAF in de VAE zijn. Met gelijkgestemde organisaties en overheidsinstanties willen we haalbare oplossingen zoeken om meer SAF, een brandstof die momenteel zeer beperkt beschikbaar is, in de toeleveringsketen van vliegtuigbrandstof te introduceren en zo verder bij te dragen aan Emirates' doelstellingen om de uitstoot in al onze activiteiten te verminderen."

Chu Yong-Yi, Vice President van Shell Corporate Travel zei: "Deze samenwerking tussen Emirates en Shell betekent een stap voorwaarts voor de luchtvaartindustrie in de VAE. De levering van SAF op de luchthaven van Dubai is een belangrijke mijlpaal en een perfect voorbeeld van hoe de verschillende onderdelen van de luchtvaartsector een rol kunnen spelen bij het mogelijk maken van vooruitgang bij de inzet van SAF. We hopen dat dit als springplank kan dienen voor meer actie op het gebied van SAF in de hele luchtvaartindustrie in de VAE en de regio, zodat we weer een stap vooruit kunnen zetten op weg naar een uitstootvrije sector.”

Als veilige en volledig gecertificeerde brandstof die compatibel is met de bestaande vliegtuigvloot en luchthaveninfrastructuur, kan SAF worden gemengd met conventionele vliegtuigbrandstof in een verhouding van maximaal 50%, waardoor een vliegtuigbrandstof ontstaat met een aanzienlijk lagere koolstofuitstoot. In zijn zuivere vorm kan SAF de uitstoot met wel 80% verminderen in vergelijking met conventionele vliegtuigbrandstof.*

SAF ingezet op vluchten vanuit Parijs, Lyon en Oslo

Eerder dit jaar voltooide Emirates met succes de eerste 100% SAF-aangedreven demonstratievlucht in de regio. De eerste Emirates-vlucht op basis van een mengsel van SAF en vliegtuigbrandstof vond plaats in 2017 en werd uitgevoerd vanuit Chicago met een Boeing 777. De luchtvaartmaatschappij maakt momenteel gebruik van SAF op vluchten vanuit Parijs, Lyon en Oslo.

Emirates neemt deel aan een reeks werkgroepen van de industrie en de overheid van de VAE om de productie en levering van SAF te helpen opschalen. Vorig jaar heeft de luchtvaartmaatschappij, samen met de General Civil Aviation Authority (GCAA) van de VAE, bijgedragen aan de ontwikkeling van de Power-to-Liquid (PtL) brandstoffen roadmap van de VAE, aangestuurd door het ministerie van Energie en Infrastructuur van de VAE en het World Economic Forum.

[*] De werkelijke koolstofreductie voor SAF zal variëren afhankelijk van het productietraject; een reductie van 80% is de bovengrens van wat momenteel commercieel beschikbaar is; IATA, Developing Sustainable Aviation Fuel (SAF).