Clicky


Rolls-Royce en easyJet brengen vliegen op waterstof dichterbij

Rolls-Royce en easyJet brengen vliegen op waterstof dichterbij
27-09-2023 09:10 | Zakelijk Nieuws | auteur Redactie

AMSTERDAM - Rolls-Royce kondigt een nieuwe belangrijke mijlpaal aan die is bereikt in het waterstofonderzoeksproject in samenwerking met easyJet. Testen hebben aangetoond dat waterstof kan worden verbrand onder omstandigheden die overeenkomen met maximale stuwkracht bij het opstijgen. De resultaten vormen een wereldprimeur voor de luchtvaart en brengen de industrie een belangrijke stap verder in de richting van vliegen op waterstof.

Grote stap

Rolls Royce en partner easyJet voerden het onderzoek uit in samenwerking met de Loughborough University in het Verenigd Koninkrijk en het Duitse lucht- en ruimtevaartcentrum Deutsches Zentrum für Luft-und Raumfahrt (DLR). In het project werd een cruciale motortechnologie onderzocht. De testen helpen de luchtvaart verder in de richting van het toepassen van waterstof als vliegtuigbrandstof.

Zowel Rolls-Royce als haar partner easyJet willen een voortrekkersrol spelen in de ontwikkeling van waterstofverbrandingsmotortechnologie die tussen 2030 en 2040 vliegtuigen kan aandrijven.

Johan Lundgren, CEO van easyJet, licht toe: "Wij geloven dat waterstof de toekomst is van de korteafstandsluchtvaart. Het succes van deze test en de vooruitgang die wordt geboekt, toont aan dat dit steeds dichterbij komt. We blijven optimistisch dat waterstof een cruciale rol zal spelen in het bereiken van de ambitieuze doelen die we hebben gesteld in onze net zero roadmap.

Onderzochte techniek

Testen op een volledige ringvormige verbrandingsmotor van een Pearl 700-motor bij DLR in Keulen die op 100% waterstof loopt, hebben aangetoond dat de brandstof kan worden verbrand onder omstandigheden die overeenkomen met maximale stuwkracht bij het opstijgen. De sleutel tot dat succes was het succesvolle ontwerp van geavanceerde brandstofsproeikoppen om het verbrandingsproces te regelen. Hiervoor moesten aanzienlijke technische uitdagingen worden overwonnen, aangezien waterstof veel heter en sneller brandt dan kerosine. De nieuwe sproeiers konden de vlampositie regelen met behulp van een nieuw systeem dat geleidelijk lucht mengt met de waterstof om de reactiviteit van de brandstof te beheren. Rolls-Royce kan nu bevestigen dat zowel de werking van de verbrandingskamer als de emissies aan de verwachtingen voldeden.

De individuele straalpijpen werden aanvankelijk getest op tussendruk in de onlangs verbeterde testfaciliteiten van Loughborough en bij DLR Keulen, voordat de laatste verbrandingstests op volledige druk plaatsvonden bij DLR Keulen.

Waterstofdoelen

Deze recente onderzoeken helpt de industrie om het verbrandingselement van het waterstofprogramma nu goed te begrijpen. Er zal de komende tijd worden gewerkt aan de systemen om de brandstof aan de motor te leveren. Daarnaast worden manieren ontwikkeld om die systemen met een motor te integreren.

Vorig jaar zorgden easyJet en Rolls-Royce ook voor een wereldprimeur door met succes een moderne vliegtuigmotor, een AE2100, te laten draaien op groene waterstof in Boscombe Down, VK.

Grazia Vittadini, Chief Technology Rolls-Royce, zei: "Dit is een ongelooflijke prestatie die we hebben behaald in een korte tijd. Het beheersen van het verbrandingsproces is een van de belangrijkste technologische uitdagingen voor de industrie om van waterstof een echte vliegtuigbrandstof van de toekomst te maken. Dat hebben we nu bereikt en dit motiveert ons om verder onderzoek te doen. Ik wil easyJet, Loughborough University en DLR bedanken voor hun steun en toewijding om deze mijlpaal te bereiken."