Clicky


Blokker kiest voor twee 13,60 meter dubbeldek-opleggers van Burgers Carrosserie Aalsmeer

Blokker kiest voor twee 13,60 meter dubbeldek-opleggers van Burgers Carrosserie Aalsmeer
11-06-2012 16:52 | Trailers | auteur de redactie
GELDERMALSEN/AALSMEER - Voor distributieritten in de Benelux, en met name voor de ritten naar vestigingen in België en Luxemburg, heeft winkelketen Blokker twee 13,60 meter Double-deck-opleggers van Burgers Carrosserie in gebruik genomen.

Door de invoering van nieuwe, kleinere ladingkarren kwam ook de optie dubbeldek-oplegger weer in beeld. Per rit ligt bij deze configuratie het totaal aantal karren op 87 stuks. Duidelijk meer dan er in een reguliere 13,60 meter oplegger of een combi met een middenas aanhangwagen passen. Blokker maakte al eerder de overstap naar een Ecocombi (LZV), maar het werkgebied van deze combinatie blijft vooralsnog nog steeds beperkt tot Nederland.



"Natuurlijk zouden wij met die LZV’s maar al te graag de grens overgaan, maar de ons omringende landen staan dit vooralsnog niet toe. Dan zoek je naar andere mogelijkheden om tijdens een rit zoveel mogelijk goederen in een keer mee te nemen. Wij hebben ooit een dubbeldekker gehad, maar door de afmetingen van de toenmalige karren bleek dat geen succes. Nu met de nieuwe karren ligt dat anders. Deze passen keurig op beide dekken en zo kunnen wij per rit circa 55% meer goederen mee nemen. Voor Blokker is het de eerste keer dat er materieel bij Burgers Carrosserie wordt aangeschaft. Vooraf hebben wij de markt verkend en kwamen er achter dat zij veel ervaring met dit type opleggers hebben", verklaart Bert van der Waaij Hoofd Transport bij Blokker BV zijn keus voor deze dubbeldek-opleggers.

Om de wendbaarheid van de combinatie te maximeren zijn beide 9 tons Tridec-assen hydraulisch mechanische sturend. Aan de achterzijde is gekozen voor een topklepoplossing, omdat in het verleden bleek dat een volledig afsluitende, langere, laadklep bij een aantal loslocaties problemen geeft. Het laadklepplateau is voorzien van opklapbare veiligheidshekken, afrijdplaten en biedt plaats aan acht karren. De opleggers beschikken verder een Dekra ladingszekerings- en een PIEK-certificaat. Met de inzet van deze dubbeldek-opleggers op de lange afstanden verhoogt Blokker niet alleen de transportefficiency maar nemen brandstofkosten en CO2 uitstoot verder af.



Voor de bevoorrading van de Blokker en Big Bazar winkels in de Benelux rijden er dagelijks vanuit Geldermalsen en Mijdrecht 82 moderne voertuigcombinaties. Deels uitgevoerd als combi met een middenasaanhanger terwijl het andere deel bestaat uit trekkers met een 13.60 meter oplegger. Momenteel rijden er voor de Nederlandse markt meerdere Ecocombi’s, bestaande uit een dubbele city-oplegger(de twee city configuratie). Naast de belevering van 650 winkels in Nederland en 220 in België en Luxemburg verzorgen deze trucks ook de retourladingen in de vorm van lege karren, overige emballage, afval en retourartikelen.