Clicky


MAN vergroent 'Blauwe Brigade' van J.C. van den Bos Transport

MAN vergroent 'Blauwe Brigade' van J.C. van den Bos Transport
01-05-2012 17:08 | M.A.N. | auteur de redactie
J. C. van den Bos Transport in Rotterdam zet met de ingebruikname van een handgeschakelde MAN TGM 26.290 6x2-4 LL met Euro5-EEV dieselmotor en LX cabine een volgende stap in de vergroening van de 'blauwe brigade'. Deze bijnaam hoort bij het helderblauwe wagenpark van het veelzijdige transportbedrijf waarmee Jan Kees van den Bos al meer dan 25 jaar actief is.

Van de 20 trucks van de Rotterdamse vervoerder heeft Van Leeuwen Truckservice 17 MAN trucks geleverd en de volgende 3-assige 24 tons MAN TGX lowdeck trekker met een schotelhoogte van 96 cm staat al in bestelling bij de MAN-dealer uit Waddinxveen.

J.C. van den Bos verzorgt met de duurzame MAN trucks voornamelijk havengerelateerde transporten in de regio. Maar met het team van ADR-, VCA- en luchtvrachtgecertificeerde chauffeurs draait dit bedrijf zijn hand ook niet om voor een ritje naar elke willekeurige Europese bestemming.



Veelzijdige transportonderneming
'Veelzijdigheid' is het kernwoord bij het Rotterdamse transportbedrijf. Jan Kees van den Bos: "Wij beschikken over een grote diversiteit aan getrokken materieel en kunnen in combinatie met de twintig trucks vrijwel iedere transportopdracht in eigen beheer en met eigen materieel uitvoeren. De jongste MAN is een 3-assige TGM motorwagen met middenasaanhanger en een door Wecom geleverd BDF wisselbakkensysteem. Als bedrijf beschikken wij over vele verschillende typen open en gesloten afzetbare laadbakken (lengte van 7,45 of 7,80 meter en eventueel met eigen koelinstallatie) en kunnen daarmee voor ieder type lading een passende laadbak aanbieden. Voor het vervoer daarvan hebben wij 10 motorwagens, waarvan de meeste MAN TGM. De andere tien trucks zijn 2- en 3-assige trekkers voor onze 15 verschillende opleggers. Wij hebben van schuifzeilen opleggers tot gesloten kastenwagens, een multifunctioneel containerchassis, uitschuifbare euro- en semi-diepladers, een uitschuifbare mega-, maar ook een 6,80 meter lange compacte citytrailer met enkele sturende as. Daarbij is een van de zware MAN TGX-trekkers voorzien van een 47 tm kraan voor het laden en lossen op locatie."

Prettige samenwerking met dealer
De eerste 'groene' MAN trucks dateren uit 2007. "Ik had het niet zo op AdBlue en wilde toch met een zo groen mogelijke truck rijden", vervolgt ondernemer Van den Bos. "Samen met de adviseur bij Van Leeuwen Truckservice zijn wij toen uitgekomen op de AdBlue-vrije Euro4 MAN TGM uitvoeringen. Inmiddels rijden bij ons zeventien MAN trucks waarvan de jongste allemaal met een EURO5 EEV dieselmotor."



"Overigens was het merk ons niet vreemd, want in een verder verleden reden wij ook al met MAN. Waar we nu wel op letten is dat de trucks zoveel mogelijk technisch gelijk zijn, waardoor je makkelijker kunt wisselen met auto en chauffeur. Daarbij kiezen wij vaak voor een handgeschakelde versnellingsbak, omdat die voor ons makkelijker manoeuvreert bij het op- en afzetten van de laadbakken. Wat ons verder aansprak was de prettige samenwerking met de adviseur van de leverende dealer. Bij nieuwe aankopen kijken wij zeker ook bij andere merken, maar komen toch iedere keer weer bij MAN uit. Zij hebben een breed leverprogramma, waarmee zij goed op onze behoeften kunnen inspelen. Het onderhoud aan de MAN voertuigen voeren wij in principe zelf uit met originele onderdelen die Van Leeuwen levert. Voor de heel specifieke werkzaamheden gaan de auto’s uiteraard naar de dealer."