Clicky


'Running On Flowers' neemt eerste methaan-dieselmotoren in gebruik

'Running On Flowers' neemt eerste methaan-dieselmotoren in gebruik
12-04-2012 16:28 | Overig | auteur de redactie
Woensdag 4 april zijn de eerste vrachtwagens op methaan-diesel in gebruik genomen door sierteelttransporteurs Wematrans, De Winter Logistics en NOVER Logistics. De drie samenwerkende transportondernemingen maken gebruik van de Volvo FM Methaan-Diesel en hebben hiermee een belangrijke eerste stap gezet om de CO2 uitstoot te verlagen. De drie bedrijven werken samen binnen het project 'Running On Flowers', waarbij ook FloraHolland, Volvo Trucks Nederland en dealer WD Trucks betrokken zijn. Het uiteindelijke doel is om biogas te verkrijgen uit afval van de sierteelt.

In totaal hebben Wematrans, De Winter Logistics en NOVER Logistics twaalf Volvo vrachtwagens van het nieuwe type aangeschaft. De Methaan-Diesel is een vernieuwend type vrachtwagen, dat gebruik maakt van vloeibaar gas in het dieselproces. Dit procedé maakt langere trajecten en zwaardere transporten mogelijk. Dagelijks gaan er namens de drie samenwerkende transporteurs veel vrachtwagens de weg op voor het transport van teler naar veiling en van veiling naar afnemer. Zowel de transporteurs als FloraHolland hechten veel waarde aan het inzetten van duurzame en innovatieve transportoplossingen.



Ab van Marrewijk van Wematrans: "Bio-LNG is de schoonste en economisch meest interessante brandstof. Het is een brandstof die optimale energie levert en veel minder CO2 uitstoot dan de gebruikelijke fossiele brandstoffen." Eric de Winter van De Winter Logistics: "Het in gebruik nemen van deze wagens is voor ons een logische vervolgstap op het behalen van de Lean & Green Award in 2008. Duurzaamheid en kostenreductie gaan bij deze brandstof hand in hand."

'Brandstof voor de lange termijn'
De derde partij binnen Running On Flowers is NOVER Logistics, voortgekomen uit kwekers die zich als groen en duurzaam willen profileren. Al eerder was NOVER Logistics betrokken bij een project met biodiesel.

"Bij dit nieuwe project hebben wij kritisch gekeken naar de kostprijs en de landbouwgrond die je onttrekt aan de voedselproductie. Voor ons gevoel is bio-LNG de brandstof voor de lange termijn", zegt Rogier Nolten van NOVER Logistics. "Met het gebruik van bio-LNG wordt de sierteeltketen op ultieme wijze gesloten. Voor ons als collectief sierteeltvervoerder is dit een goede bijdrage aan de CO2 reductie."