Clicky


Icova-groep kiest voor 5 nieuwe MAN TGS-trucks

Icova-groep kiest voor 5 nieuwe MAN TGS-trucks
27-03-2012 17:22 | M.A.N. | auteur de redactie
De Icova-groep (bestaande uit: Icova, Van Loenen Milieu, Stoel Milieu, Van der Heiden Milieu en Tol Milieu) heeft vijf nieuwe MAN TGS trucks in gebruik genomen. De levering betreft drie MAN TGS 28.360 6x2-2 drie-assers en twee TGS 28.400 8x2 vierassers. Met uitzondering van de 28.360 met containerportaalopbouw, zijn alle versies uitgevoerd met een TipMatic. Alle motoren voldoen aan de Euro5/EEV norm.

De beide rode vierassers rijden bij Van der Heiden Milieu. De witte Icova MAN TGS 28.360 verzorgt levering en montage van EcoVision ondergrondse perscontainers en beschikt om die reden ook over een autolaadkraan. Stoel Milieu rijdt als bedrijf al langer met MAN en heeft twee bestaande trucks vervangen door twee nieuwe MAN’s TGS 28.360. Een daarvan is handgeschakeld en voorzien van een portaalopbouw, de ander heeft een kabelafzetsysteem voor (pers)containers. Bij het laatstgenoemde bedrijf verzorgt MAN Nederland Dealer Amsterdam-Hoofddorp het volledige onderhoud aan de voertuigen. De andere bedrijven doen dat in eigen beheer, met ondersteuning van MAN.

Voor Icova en Van der Heiden Milieu geldt MAN als een nieuw truckmerk binnen het bestaande wagenpark, dat voor de totale Icova-groep 160 motoreenheden telt. Stoel Milieu rijdt al langer MAN en is er prima over te spreken. Wat voor de Icova-groep telde was de prijs/product verhouding, de inzetbaarheid binnen het werk en de bewezen kwaliteit van MAN trucks. "Daarbij boden zij een vierasser
aan die precies voldeed aan onze wensen op het gebied van aslasten. Wij kiezen bewust niet voor een tripple maar voor een configuratie met twee voor- en twee achterassen. Door de beide sturende voorassen ben je naar ons idee, zeker in de stad, wendbaarder, terwijl het laden/lossen en vervoeren van onze containers technisch verantwoord blijft. Wat verder in het voordeel van MAN sprak was de
correcte aanpak van verkoopadviseur, dealer en importeur tijdens hetoffertetraject", aldus Rik van Kuijk Manager Garage Icova.

Samen met onder andere Michel Luijer, vestigings-directeur bij Van der Heijden Milieu in Zeewolde, was hij verantwoordelijk voor deze aankoop. Zij vervolgen: "Vooraf nodigden wij meerdere merken uit, waarvan er uiteindelijk drie overbleven waaronder MAN. Om de genoemde redenen hebben wij voor hen gekozen en de auto’s laten opbouwen. Met uitzondering van de Icova MAN zijn alle opbouwen nieuw. Verder zijn de auto’s voorzien van de nieuwe logo’s en beschikken over een automatisch Persinformatie
afnetsysteem. In verband met de verkeersveiligheid is gekozen voor camerasystemen aan de zij- en achterkant. Op de deuren staan de dode hoek waarschuwingen en wij zijn nog bezig met een Amerikaans dode hoek detectiesysteem.



Na de eerste kilometers met de MAN roemden onze chauffeurs de ruimte, stilte en afwerking van de cabine, de goede automaat en trekkracht van de motor. Alle genoemde bedrijven zijn onderdeel van Shanks Nederland. Een internationaal opererende organisatie van recyclingbedrijven. De nieuwe MAN
voertuigen verzorgen de aan-en afvoer van diverse typen containers met bedrijfs-, bouw-, sloop- en groenafval. Grote en gevarieerde afvalstromen waarvan de gespecialiseerde Shanks bedrijven momenteel 87 procent recyclen.

Door de keus voor grotendeels technisch gelijke trucks, met ieder een specifieke opbouw, zijn de auto’s onderling uitwisselbaar en binnen de groep multi-inzetbaar. Net als de witte Icova MAN 6x2-2 kan de (Van der Heiden)vierasser met autolaadkraan bijvoorbeeld ingezet worden voor het vervoer en de plaatsing van ondergrondse Ecovision perscontainers. Een in eigen beheer ontwikkeld compact afvalsysteem,
waarbij de perscontainers 7 maal meer capaciteit leveren dan reguliere ondergrondse systemen. Daarmee neemt het aantal transportbewegingen met de factor 7 af en draagt direct bij aan een grotere verkeersveiligheid en milieu. Daarbij zijn de containers voorzien van een GPS-systeem dat meldt als de
container vol is. Er wordt dus nooit met halfvolle containers gereden.