Clicky


Albers Euromovers heeft de primeur met eerste Atego Hybride in Nederland

Albers Euromovers heeft de primeur met eerste Atego Hybride in Nederland
21-03-2012 11:16 | Mercedes-Benz | auteur de redactie
Donderdag 15 maart heeft verhuis- en transportbedrijf Albers Euromovers uit Alkmaar de allereerste Atego Hybride in gebruik genomen. De Mercedes-Benz vrachtwagen met EEV motor en 44 kW sterke Elektro-motor levert een aanzienlijke bijdrage aan het terugdringen van het brandstofverbruik en het minimaliseren van de CO2-uitstoot.

Met de in gebruik name van de twaalftons distributietruck van Mercedes-Benz heeft Albers Euromovers de primeur. Directeur Hans van Staalduinen heeft hiermee invulling gegeven aan zijn wens direct de eerst beschikbare Hybride vrachtwagen van Mercedes-Benz in Nederland aan te schaffen. Met deze zuinige en schone aandrijving kan het brandstofverbruik en de daarmee gepaard gaande CO2 -uitstoot met maximaal 15% worden teruggebracht. Met de inzet in stedelijke gebieden van Noord-Holland levert deze truck een forse bijdrage aan het verduurzamen van de mobiliteit.

Met 30 tot 35 losadressen per dag brengt een elektromotor de Atego Hybride in beweging waarna de schone 220 pk sterke EEV dieselmotor de aandrijving overneemt. Voor extra comfort en praktische inzetbaarheid leverde vaste bedrijfswagendealer Gomes de Atego 1222 met onder meer een volwaardige middenzit, Bluetooth telefoon, verlengde achterwand, airconditioning en verzwaarde vooras.

De laadbak is gebouwd door Stam uit Obdam en geschikt voor het vervoer van kleding en verhuiswaar. De laadbak is bovendien voorzien van een speciaal Cargo Lock systeem dat de deuren op afstand kan doen vergrendelen.



Atego BlueTec Hybride
Wanneer het gaat om technologische ontwikkelingen op het gebied van rendement, milieu en veiligheid, heeft Mercedes-Benz bewezen voorop te lopen. De Atego BlueTec Hybride, de eerste zware hybride distributietruck in serieproductie, is daar een sprekend voorbeeld van. Een 12 tons bakwagen met 220 pk sterke EEV dieselmotor en Telligent Automaat vormt de basis voor de Atego BlueTec Hybride. Hieraan is een 44 kW sterke E-motor met bijbehorende accu toegevoegd. Deze is parallel geschakeld aan de dieselmotor waardoor beide motoren gelijktijdig ingeschakeld kunnen staan.

De Atego BlueTec Hybride rijdt tot maximaal 50 km/h elektrisch waarbij de dieselmotor altijd stationair op de achtergrond meedraait zodat de nevenaggregaten worden aangedreven. De remenergie van het voertuig die normaal gesproken verloren gaat, wordt opgeslagen in de accu en wordt daarmee weer beschikbaar bij het optrekken van de Atego. Hiervoor beschikt het voertuig over een nieuwe generatie hoog voltage lithium-ion accu. Het grote voordeel van deze accu is de enorme gewichtsreductie tot slechts 110 kilogram. Het sinds enkele jaren leverbare motor-start-stop-systeem (MSS) werd voor de hybide variant van de Atego verder geoptimaliseerd. De brandstofbesparing en de daarmee gepaard gaande CO2 reductie ligt gemiddeld tussen de 10 en 15 procent.



De Atego BlueTec Hybride bezit de Europese typegoedkeuring voor in serie geproduceerde voertuigen. Het hybride systeem verzorgt zich bovendien geheel zelf en heeft in het dagelijks gebruik totaal geen externe functies nodig zoals bijvoorbeeld voor het opladen van de accu. Daarmee is volledige flexibiliteit in het gebruik gegarandeerd.

Albers Euromovers
Albers Euromovers staat als een logistieke (verhuis)organisatie goed bekend in de Noord-Hollandse regio. Vanuit het hoofdkantoor in Alkmaar wordt zowel de zakelijke als particuliere markt bediend. Van een kleine huisraad tot aan een volledige kantoorinventaris of machinepark. Daarnaast biedt Albers Euromovers aanvullende diensten aan waaronder opslag. Samen met 26 andere Euromovers partners in Nederland wordt een betrouwbare dienstverlening gegarandeerd.



Truck van de Toekomst
Albers Euromovers neemt met de hybride Atego deel in het Truck van de Toekomst demonstratieprogramma van AgentschapNL. Gedurende tenminste een jaar wordt van in totaal 9 Hybride atego’s het brandstofverbruik gemeten met behulp van FleetBoard en vergeleken met de inzet van reguliere Dieseltrucks. De overige Hybride Atego's worden in de komende maanden in gebruik genomen. De Nederlandse overheid stelde voor dit project een subsidie beschikbaar.