Clicky


Politie stopt vrachtwagen met 24 ton natriumhydroxide

Politie stopt vrachtwagen met 24 ton natriumhydroxide [+foto's]
06-07-2023 11:50 | Overtredingen | auteur Redactie

BREITENBAM AM HERZBERG - Op dinsdag 4 juli, rond 12.00 uur, controleerden Duitse agenten van de gespecialiseerde afdeling voor zwaar verkeer op een parkeerplaats langs de Duitse A5 een vrachtwagen met gevaarlijke goederen. Het transport werd per direct verboden door de uitkomsten van de controle.

Door fouten bij het laden van de oplegger konden de circa 24 ton natriumhydroxidekorrels, de zogenaamde caustic soda, niet meer goed worden vastgezet. Enkele honderden plastic zakken van 25 kg met gevaarlijke stoffen werden op pallets gestapeld en gebundeld met plasticfolie om een ​​tweecijferig aantal laadeenheden te vormen.

De pallets waren echter niet voldoende bekleed met antislipmatten, waardoor ladingbewegingen in zogenaamde normale rijomstandigheden - zoals noodremmingen, plotselinge uitwijkmanoeuvres of bochten - niet konden worden uitgesloten.

Het was niet mogelijk om de lading alleen met sjorbanden vast te zetten, want als de sjorbanden dienovereenkomstig waren voorgespannen, zouden de niet vormvaste zakken zeker beschadigd zijn geraakt en zouden de gevaarlijke goederen kunnen ontsnappen.

Het is belangrijk om te weten dat natriumhydroxide in contact met de menselijke huid ernstige chemische brandwonden kan veroorzaken en ook ernstig oogletsel kan veroorzaken. Caustic soda wordt bijvoorbeeld gebruikt als een belangrijk ingrediënt in ontstoppers en reageert heftig met water, waardoor intense hitte ontstaat. Om deze reden kunnen de latere vastzetwerkzaamheden aan de gevaarlijke goederencontainers, die gelukkig onbeschadigd zijn gebleven, alleen bij droog weer en met de grootste zorg worden uitgevoerd op de vrachtwagenparkeerplaats. Alleen dan is het mogelijk om met de vrachtwagen met Pools kenteken verder te rijden.

Tegen de 40-jarige chauffeur is een bestuursrechtelijke procedure gestart. In dit verband werd hem een ​​waarborgsom in de orde van grootte van drie cijfers in rekening gebracht.

De verlader zal worden aangegeven bij de verantwoordelijke vervolgingsautoriteit, het Federaal Bureau voor Logistiek en Mobiliteit, als een verdere wettelijke drager van gevaarlijke goederen. De standaardboete voor de verlader is beduidend hoger dan voor een chauffeursovertreding.

Omdat de gebruikte oplegger geschikt was voor het vervoeren en vastzetten van de laadeenheden met de caustic soda en er ook voldoende geschikte ladingzekeringsmiddelen aan boord waren, hoeft het transportbedrijf, in de wet gevaarlijke stoffen vervoerder genoemd, niet te rekenen op een boete.