Clicky


Nieuwe Intercity nu ook tussen Den Haag en Eindhoven

Nieuwe Intercity nu ook tussen Den Haag en Eindhoven
03-07-2023 17:03 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

DEN HAAG - Reizigers tussen Den Haag en Eindhoven kunnen vanaf vandaag ook instappen in de nieuwste Intercity van NS. De Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) stopt onderweg op Den Haag Hollands Spoor, Delft, Rotterdam Centraal, Breda en Tilburg. Tussen Rotterdam en Breda rijdt de trein over de Hogesnelheidslijn. Na het traject Amsterdam - Rotterdam is dit het tweede traject waar NS de nieuwe trein test. 

Door in de dienstregeling te rijden met reizigers, test NS hoe de trein in de praktijk presteert. Maarten Bakker, programma manager bij NS: “Een nieuwe trein is niet gelijk perfect, daarom testen we uitvoerig en brengt de fabrikant verbeteringen aan. Hierdoor bestaat de kans dat een trein naar de werkplaats moet voor onderzoek of een aanpassing. De afgelopen periode is dit enkele keren gebeurd. Inmiddels hebben de eerste twee treinen meer dan 100.000 kilometer afgelegd. Dat geeft vertrouwen voor deze volgende stap. Den Haag - Eindhoven is het tweede traject waar ICNG testritten rijdt, zo doen we zo vroeg mogelijk ervaring op.”  

Extra zitplaatsen

De samenstelling van de trein bestaat in eerste instantie uit tien rijtuigen en biedt 552 zitplaatsen. Na de zomer wordt dit uitgebreid naar dertien rijtuigen, goed voor 717 zitplaatsen. Uit recent onderzoek van NS blijkt dat reizigers het rij- en zitcomfort van de ICNG beoordelen met het rapportcijfer 8,3. Zitplaatsen in de eerste als tweede klasse zijn voorzien van stopcontacten en USB-poorten. Ten opzichte van de huidige Intercity’s op dit traject beschikt de trein over extra bagageruimte, grote deuren met een gelijkvloerse instap en meer beenruimte.  

Eerste onderhoudsbeurt

Iedere drie maanden krijgen treinen van NS een grote onderhoudsbeurt. Net als bij een auto kijken en meten de monteurs in onze werkplaats dan allerlei dingen na. Duco Bos, monteur bij NS, vertelt: “We controleren bijvoorbeeld de deursluit-tijden, vervangen de filters van de airco, checken de remvoeringen en gaan na of de wielen nog mooi rond zijn. We werken met een team van 6-7 collega’s aan zo’n controle. Dit duurt ongeveer 2 tot 3 dagen en daarna gaat de trein weer de dienstregeling in.” De ICNG die als allereerste reed op het traject Amsterdam – Rotterdam heeft deze onderhoudsbeurt recent gehad.  

Opleiding machinisten

Het opleiden van machinisten voor deze nieuwe snelle trein is eind vorig jaar gestart. Ruim 300 machinisten zijn inmiddels klaar met hun opleiding. Machinist Tobias Hulsker: “Tijdens de cursus heb ik samen met een groep gedreven en enthousiaste collega's kennisgemaakt met onze allernieuwste Intercity. De ICNG is een geavanceerde trein met veel nieuwe techniek aan boord die nauw met elkaar samenwerkt. Een prachtige trein voor zowel reizigers als collega's.”  

De Franse treinfabrikant Alstom ontwikkelt voor NS 99 snelle Intercity’s, goed voor in totaal 33.000 zitplaatsen. De ICNG is gebaseerd op het Coradia model. Van dit treintype rijden al meer dan 2400 treinen in meerdere landen rond, waaronder Duitsland, Zweden, Frankrijk en Italië. Met een topsnelheid van 200 kilometer per uur op de Hogesnelheidslijn verbindt de ICNG steden en regio’s sneller met elkaar. Door extra aandrijving, trekt deze trein sneller op dan gebruikelijke treinen op de hogesnelheidslijn, wat goed van pas komt in het kleine Nederland met relatief veel stops. Twintig van de 99 Intercity’s zijn ook geschikt voor het Belgische spoor.