Clicky


DAF XF 105 EcoCombi voor De Rooy Transport

DAF XF 105 EcoCombi voor De Rooy Transport
27-09-2011 16:08 | DAF | auteur de redactie
De Rooy Transport heeft haar eerste DAF XF105 EcoCombi in gebruik genomen. De combinatie wordt binnen Nederland ingezet voor het transport van nieuwe vrachtwagens en tractoren. Door de unieke combinatie van een trekker met trailer en aanhangwagen kunnen vier in plaats van drie vrachtwagenchassis worden vervoerd.

De indrukwekkende combinatie werd door De Rooy Transport geheel in eigen beheer ontwikkeld. "De oplegger en aanhangwagen beschikken over een laag chassis waardoor we de maximaal toegestane hoogte optimaal kunnen benutten", aldus Jan de Rooy, Managing Director De Rooy Group.

"In combinatie met de in Nederland voor EcoCombi’s maximaal toegestane combinatielengte van 25,25 meter, betekent dit dat we nu per rit vier in plaats van drie vrachtwagenchassis kunnen meenemen. Bij de ontwikkeling van de combinatie hebben we met name ook veel aandacht besteed aan de wendbaarheid. Zelfs het nemen van rotondes gaat eenvoudig."

XF105 Space Cab
De EcoCombi wordt getrokken door een DAF XF105 Space Cab. "De keuze voor de Space Cab is een zeer bewuste", verduidelijkt De Rooy. "Enerzijds biedt die alle ruimte en comfort, anderzijds kan daar nog een chassis boven uit steken, voor het geval we vooraan een lang truckchassis moeten laden." De XF105 heeft een 12,9 liter PACCAR MX-motor met een vermogen 410pk (340KW), gekoppeld aan een geautomatiseerde AS Tronic versnellingsbak.



Gemiste kans
De XF105 EcoCombi van De Rooy Transport rijdt vaste routes binnen Nederland. "Het is een gemiste kans dat dit soort truckcombinaties niet in heel Europa kan worden ingezet", besluit De Rooy. "Want als je op het gebied van brandstofverbruik en CO2-reductie echt stappen wilt maken, dan biedt de EcoCombi grote mogelijkheden. Tenslotte kan er per rit tot zo’n 33% meer vracht worden meegenomen en dat terwijl de impact op het brandstofverbruik beperkt blijft tot hooguit een paar procent."