Clicky


Twintig Volvo FM Methaan-Diesel trucks voor Westlands Innovatieteam

Twintig Volvo FM Methaan-Diesel trucks voor Westlands Innovatieteam
27-09-2011 11:26 | Volvo | auteur de redactie
Sierteelttransporteurs Wematrans, De Winter Logistics en Nover Logistic zetten samen met FloraHolland een belangrijke stap om de CO2-uitstoot te verlagen. Er worden twaalf Volvo’s FM (bio)Methaan-Diesel (LNG) trucks aangeschaft, met een optie op nog eens acht trucks. Het uiteindelijke doel is om het biogas te verkrijgen uit afval van de sierteelt. Daarmee wordt de hele keten betrokken in het project, dat in nauwe samenwerking is opgezet met FloraHolland, Volvo Truck Nederland en Volvo Trucks-dealer WD-Trucks. Voor het project is subsidie gegeven door AgentschapNL in het kader van het programma Truck van de Toekomst.

Dinsdagochtend 27 september om 10.00 uur wordt de overeenkomst voor de trucks op Ecomobiel in Ahoy Rotterdam officieel getekend. De ondertekening vindt plaats op de Volvo-stand (standnummer 114) in bijzijn van Minister Schultz van Haegen van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Dagelijks vindt er intensief transport met bloemen en planten plaats: van teler naar veiling en van veiling naar afnemer. Zowel de veiling als de transporteurs hechten veel waarde aan het inzetten van duurzame en innovatieve transportoplossingen. De combinatie van (bio)LNG en diesel is, doordat het mogelijk is de hele keten te gebruiken en daarmee zelf aan de basis te staan van de brandstof, een belangrijke stap. Bio-LNG is de schoonste en, naar energie-inhoud gemeten, economisch meest interessante brandstof. Het uit afval verkregen vloeibaar biogas levert optimale energie per kilo op en heeft veel minder CO2-uitstoot dan fossiele brandstoffen.



Ab van Marrewijk van Wematrans: "Met de twaalf (bio)-LNG trucks willen we ervaring opdoen met de technologie. Bij goed resultaat hebben we een optie op nog eens acht trucks."

Eric de Winter van De Winter Logistics verklaart: "Het in gebruik nemen van deze trucks is voor ons een logische vervolgstap op het behalen van de Lean & Green award." De Lean & Green award wordt uitgereikt door het Connektprogramma Duurzame Logistiek aan bedrijven met het voornemen binnen nu en vijf jaar minimaal 20 procent CO2-uitstoot te realiseren.

Volvo FM Methaan-Diesel als ecocombi
Bernard Piet, manager sierteelttransport FloraHolland: "Het is een eerste stap. Inmiddels zijn we bezig met de realisatie van een LNG-tankstation op, of bij de bloemenveiling. Daarvoor was een minimum aantal (bio-)LNG trucks nodig, dat hebben de transporteurs door de overeenkomst met Volvo Trucks gerealiseerd."

Zowel bij FloraHolland als de individuele transporteurs is duurzaamheid een belangrijk thema, waarbij het verkleinen van de CO2-uitstoot past in het brede beleid van de sector. "In de sierteeltsector wordt bovendien steeds vaker gereden met ecocombi’s (of LZV - lange zware voertuigen) die 50% meer kunnen beladen. Dit verlaagt de druk op het wegennet en de CO2-uitstoot. De Volvo FM Methaan-Diesel, met een vermogen van 460 pk is geschikt als ecocombi."

Hoog rendement
De nieuwe Volvo FM Methaan-Diesel wordt aangeboden met een 13-liter motor met een vermogen van 460 pk en koppel van 2400 Nm. De motor werkt volgens het dual fuel principe en geeft, zeker wanneer bio-LNG wordt gebruikt een CO2-reductie tot 70%. Deze techniek biedt vergeleken met mono fuel motoren, die volledig worden aangedreven op gas en waar de brandstof ontstoken wordt door bougies, een hoger rendement. Een Methaan-Diesel truck biedt hetzelfde hoge rendement als een dieselmotor. Volvo heeft de dual fuel techniek zover doorontwikkeld dat het brandstofmengsel tot 75% procent uit methaangas kan bestaan. Het overige gedeelte bestaat uit diesel, maar dit kan afhankelijk van de inzet van het voertuig variëren.



De motor is uitgerust met twaalf gasinjectoren en een speciaal geconfigureerde katalysator. Een extreem geïsoleerde tank zorgt ervoor dat het gas (de temperatuur van het gas is -140 graden Celsius) in vloeibare vorm blijft. Door het gebruik van vloeibaar gas (LNG - liquefied natural gas of LBG - liquefied biogas) kan meer brandstof worden opgeslagen in de tank, dan wanneer CNG wordt toegepast. Uit diverse onderzoeken van Volvo Trucks blijkt dat de Methaan-Diesel technologie aan dezelfde hoge bedrijfszekerheid voldoet dan trucks met een conventionele motor.

Rijeigenschappen zijn gelijk aan die van een conventionele dieseltruck. Als het gas op raakt, schakelt het systeem automatisch over naar diesel. De bestuurder wordt op dat moment geïnformeerd door een controlelampje op het dashboard.