Clicky


Volvo FM 10x4 zwaartransport trekker met extra lage cabinehoogte voor Altenburg

Volvo FM 10x4 zwaartransport trekker met extra lage cabinehoogte voor Altenburg
05-09-2011 17:15 | Volvo | auteur de redactie
LEMMER - Altenburg Groep uit Lemmer heeft onlangs een Volvo FM 10x4 zwaartransport trekker in gebruik genomen. De trekker die onder meer voorzien is van Volvo I-Shift met Heavy Duty schakelprogamma is bedoeld voor het transport van hei-installaties en kranen. De truck werd geleverd door Volvo Trucks-dealer M.S. de Vries en Zonen B.V.

Altenburg Groep is specialist in funderingstechnieken en al jaren actief in de woning-, utilliteitsbouw en infrastructuur. Altenburg Groep biedt het volledige pakket voor de funderingspalen, zoals het heien en leveren van de prefab beton- of houten palen, maar ook het snellen van de palen en het opruimen van puin. In gebieden waar trillingen niet gewenst zijn, kan het bedrijf mortel-schroefpalen aanbrengen, of stalen buispalen voor werken die moeilijk bereikbaar zijn.



Uiterst wendbaar
Voor het transport van de installaties en kranen nam Altenburg Groep onlangs een Volvo FM 10x4 tridem, met een door Terberg Techniek bijgeplaatste 10 tons hefbare as, in gebruik. De Volvo FM is uitgerust met de Volvo D13C500 motor die voldoet aan de EEV emissie-eisen. Het maximale koppel bedraagt 2500 Nm (1050-1400 tpm). Bijzonder is ook de automatisch schakelende transmissie Volvo I-Shift met het Heavy Duty schakelprogramma, dat is geoptimaliseerd voor zwaar transport.



Klaas Nauta, hoofd technische dienst van de Altenburg Groep: "Het is een speciale truck. Het I-Shift schakelprogramma is echt bijzonder en afgestemd op ons werk. Doordat de truck rondom luchtgeveerd is, blijft altijd de juiste hoogte gehandhaafd. Bijkomend voordeel is dat de Volvo FM, door de luchtvering, een uitmuntend rijcomfort biedt. Doordat de eerste, tweede en vijfde as gestuurd zijn, is bovendien de draaicirkel zeer beperkt. Dat is in ons werk een groot voordeel. Zeker op bouwplaatsen is de manoeuvreerbaarheid van belang."



Extreem laag
De Volvo FM is af fabriek uitgerust met een cabine met een verlaagd dak, waardoor in combinatie met een volledig luchtgeveerd chassis een cabinehoogte van 2670 mm gerealiseerd kan worden. Er is een 850 liter brandstoftank gemonteerd achter de cabine en aan de linkerkant, tussen de eerste en tweede as, is de originele 125 liter AdBlue tank geplaatst. Ook is achter de cabine nog een gereedschapskist gemonteerd. De luchttanks zijn vervolgens achter de brandstoftank en gereedschapskist gemonteerd, waardoor de giek van de hei-installatie vrij over de cabine kan bewegen. De combinatie is goed voor 130 ton combinatiegewicht. Tot slot is de Volvo FM uitgerust met een Volvo Engine Brake+, met een maximaal remvermogen van 375 kW en een Volvo Compact Retarder. Deze laatste heeft een remvermogen van 815 kW in combinatie met VEB+.