Clicky


Primeur voor Nederland: eerste twee elektrisch aangedreven Mercedes-Benz Vito's afgeleverd aan VolkerWessels

Primeur voor Nederland: eerste twee elektrisch aangedreven Mercedes-Benz Vito's afgeleverd aan VolkerWessels
19-07-2011 09:49 | Mercedes-Benz | auteur de redactie
De eerste twee Vito E-CELL bestelwagens in Nederland rijden sinds kort onder de vlag van VolkerWessels. Deze emissieloze bestelwagens passen perfect binnen de duurzaamheidsambities van het bouwconcern.
VolkerWessels is een internationale bouwonderneming en is tweede in de ranglijst van grootste Nederlandse bouwbedrijven met ruim 16.600 medewerkers in 125 werkmaatschappijen.

Binnen het concern is Volker Stevin Materieel een materieeldienst die is vertegenwoordigd in de sectoren Wegen, Netwerken, Beton & Waterbouw en Spoorwegbouw. Zij beheren het materieel: van klokpomp tot kantoorunit en van compressor tot vrachtwagen en verhuren dit aan de andere werkmaatschappijen. De afdeling Autobeheer heeft momenteel zo’n 2.000 voertuigen in haar portefeuille. Mercedes-Benz is hier vertegenwoordigd met 15 Actros en Atego trucks en ruim 150 Vito en Sprinter bestelwagens die als zeer betrouwbaar worden ervaren. Ook de ervaringen met het landelijke netwerk van Mercedes-Benz dealers zijn uitstekend.

Duurzame mobiliteit
Ook bij het wagenpark wordt duurzaamheid steeds belangrijker. Het bewijs werd recentelijk geleverd met de aanschaf van de twee allereerste volledig elektrisch aangedreven Vito’s in Nederland. Een daarvan is in gebruik genomen door VolkerWessels dochtermaatschappij Vialis. Dit bedrijf levert servicewerkzaamheden langs de weg en op het spoor en gaat de Vito gebruiken om service en onderhoud te verlenen binnen de gemeente Almere. De Vito E-CELL gaat een vaste route rijden van circa 60 kilometer per dag. 's Avonds wordt de bestelwagen op een gemeentewerf weer opgeladen, zodat hij de volgende dag weer voldoende capaciteit heeft.

De Vito E-CELL
De Vito E-CELL met een laadvermogen van 900 kg is de eerste in serie geproduceerde bestelwagen in zijn klasse die volledig elektrisch (maximaal vermogen 70 kW) door krachtige lithium-ion accu’s wordt aangedreven. Dankzij zijn emissievrije aandrijving is hij bij uitstek geschikt voor de inzet in binnensteden. De Vito E-CELL stoot geen uitlaatgassen uit en rijdt fluisterstil. De laadruimte kan volledig worden benut en de bestelwagen heeft een actieradius van maximaal 130 kilometer. Dat is ruim voldoende, aangezien gebruikers gemiddeld 50-80 kilometer per dag afleggen.



De topsnelheid van 80 km/h maakt de Vito E-CELL ook geschikt voor regionale ritten in bijvoorbeeld randstedelijke gebieden. De accu’s van de Vito E-CELL worden opgeladen aan het 380/400 Volt-net. Energie die bij het remmen wordt opgewekt wordt eveneens in de accu opgeslagen, wat de acciradius weer kan vergroten of de laadtijd bekorten.

Het opladen bij volledig ontladen accu duurt maximaal zes uur. Bovendien kan de Vito E-CELL zo nodig ook door middel van een extra oplaadkabel met normale stekker op het 230 V-stroomnet worden opgeladen.