Clicky


Aantal zware overtredingen door vrachtwagenchauffeurs met 50 procent gestegen tijdens ROADPOL controle

Aantal zware overtredingen door vrachtwagenchauffeurs met 50 procent gestegen tijdens ROADPOL controle [+foto's]
16-06-2023 12:16 | Controles | auteur Redactie

MÜNSTER - Van 8 t /m 14 mei 2023 vond de Europawijde ROADPOL Controleweek "Truck & Bus" plaats, de tweede van dit jaar, die zich richt op de controle van commercieel goederen- en personenvervoer.

In mei steunden in totaal 28 landen de operatie Truck & Bus. Volgens hun feedback werden in totaal 142.732 vrachtwagens en 92.403 bussen gecontroleerd. Tijdens deze controleweek werden 38.589 overtredingen geconstateerd (vrachtwagens: 34.270, bussen: 4.319).

1230 keer moest de verdere rit worden verboden totdat de chauffeur zijn wettelijke rusttijd had genomen of de voertuigen of lading in goede staat waren hersteld. Het overtredingspercentage was 24,01 procent voor goederenvervoer en 4,67 procent voor bussen. Voor het vrachtverkeer betekent dit dat bij bijna één op de vier gecontroleerde vrachtwagens een overtreding werd geconstateerd.

Trend

Vergeleken met dezelfde tijd vorig jaar blijft het totale overtredingspercentage met vrachtwagens stabiel tot stijgend, van 23 procent naar 24 procent. Wat zorgwekkend is, is het aantal zware overtredingen, waarbij de vrachtwagen in beslag moet worden genomen en de rit moet worden gestaakt. Dit percentage is met 50 procent gestegen ten opzichte van een jaar geleden.

Het goede nieuws is dat busovertredingen zijn afgenomen. Terwijl die een jaar geleden bij 7 procent van de inspecties werden ontdekt, ligt dit keer onder de 5 procent.

Details

“Dit alles toont aan dat het vrachtverkeer een groot risico vormt voor de verkeersveiligheid en dat monitoring nog steeds noodzakelijk is. Europese politieagenten hebben een zeer hoog niveau van training in transportcontroles, wat tot uiting komt in het hoge overtredingspercentage”, aldus Henk P. Jansen, secretaris van de ROADPOL Operations Working Group van de Nederlandse Nationale Politie.

Volgens hem werden bij vrachtwagens de meeste overtredingen geconstateerd op het gebied van rijtijdoverschrijding, tachograafinstellingen of -manipulatie, snelheid en technische overtredingen (waaronder overbelading en slechte of niet gezekerde lading).

Bij bussen werden de meeste overtredingen geconstateerd op het gebied van (veiligheids)gordels, snelheid, rijtijdoverschrijding, tachograafinstellingen en voertuigdocumenten.

Tachografen

7.564 chauffeurs (vrachtwagens 7.365, bussen 199) overtraden de in heel Europa geldende sociale voorschriften, wat betekent dat ze langer met hun voertuig hebben gereden dan wettelijk is toegestaan ​​zonder de verplichte pauzes na te leven.

1.986 keer werden de voorgeschreven tachografen niet goed beheerd. In 259 gevallen werden manipulaties van digitale tachografen geconstateerd.

“Het rommelen met de instellingen van de tachograaf of zelfs het manipuleren daarvan neemt elk jaar grotere vormen aan. De reden voor dit soort fraude kan de aanhoudende concurrentiedruk zijn in deze nog steeds groeiende industrie. De financiële voordelen voor vervoerders zijn misschien groot, maar de risico's voor de verkeersveiligheid zijn groter. Vooral door vermoeidheid van de chauffeur kunnen er botsingen ontstaan ​​met ernstige gevolgen, niet alleen voor de chauffeur van de vrachtwagen of bus zelf, maar ook voor andere weggebruikers”, aldus Jansen.

Helaas werden er ook weer 173 bestuurders aangetroffen die onder invloed van alcohol aan het wegverkeer deelnamen, evenals 26 bestuurders onder invloed van drugs.

In 2.695 gevallen (2.556 vrachtwagens, 139 bussen) werden ernstige technische mankementen geconstateerd. Er werden 736 vrachtwagens (< 12 ton), 331 vrachtwagens (> 12 ton) en 46 bussen met overbelading aangetroffen. Ook was de ladingzekering bij 824 vrachtwagens onvoldoende.

De volgende ROADPOL-operatie Truck & Bus vindt plaats van 6 tot 12 november 2023.