Clicky


Van der Spek transporteert losgestorte producten met Renault Premium Lander

Van der Spek transporteert losgestorte producten met Renault Premium Lander
11-07-2011 14:58 | Renault | auteur de redactie
Renault Trucks Rotterdam leverde een Renault Premium Lander 460.28 6x2 DL Euro 5 aan Transport en Handel G. van der Spek & Zn. Het bedrijf is gespecialiseerd in het transport van losgestorte producten zoals aardappelen, bietenpulp of maïs. De Renault Premium Lander is een voertuig dat zich zowel op de weg als op de werf in zijn sas voelt en dus ook op een boerenerf.

Opa Arie van der Spek begon in 1928 met de verkoop van voeraardappelen, hooi en stro. Later kwamen daar erwtenloof en suikerbietenpulp bij. Vanaf 1952 kwam Gijs van der Spek in de firma en groeide het bedrijf uit tot een middelgroot bedrijf met vier voertuigen.

De handel van bierborstel – een afvalproduct van de bierbouwerij - gaf het bedrijf continuïteit. De bierborstel werd geladen bij brouwerij Piedboeuf in Luik waar nu Jupiler wordt gemaakt. Elke week werden 6 tot 15 vrachten geladen die dan door heel Nederland op de boerderijen werden gelost.

In de jaren '70 nam zoon Gijs de zaak over van Arie. Hij begon met transport voor derden. Zo reed Van der Spek in die tijd vele vrachten consumptie aardappels van boer naar fabriek. Manoeuvreren op de vaak kleine en moeilijk bereikbare boerenerven hoort daar bij, vandaar dat de keuze viel op de Renault Premium Lander. Die is afgeleid van de lange afstandstruck maar ontworpen om op bouwwerven en boerenerven te leveren. Vanaf 1995 kwam Theo van der spek in de firma die nu ook de eigenaar is. Hij houdt zich bezig met het vervoeren van schroottransporten en andere losgestorte metalen.



Met zijn verhoogde bodemvrijheid - 317 mm aan de vooras (9 tons) en 340 mm onder de achteras - is de Renault Premium Lander ruim inzetbaar, zowel op de weg als op het erf. G. van der Spek koos voor een containerwagen Renault Premium Lander 460.28 6x2 DL Euro 5. Die levert 338 kW (460 pk) bij 1.900 omwentelingen per minuut en een koppel van 2.200 Nm tussen 950 en 1.400 toeren per minuut.

Theo van der Spek: "Het voertuig heeft een groot nuttig laadvermogen, hoog comfort, voldoende mobiliteit en vermogen. Hij is uitgerust met de nieuwe geautomatiseerde versnellingsbak Optidriver gecombineerd en een motor PTO (Power Take Off) met constante aandrijving van de motor zodat het containersysteem ook tijdens het rijden kan worden bediend. Het rechte chassis maakte de opbouw van het VDL-containersysteem door BEVAKO Delftgauw tot een makkie!"