Clicky


Nieuwe LZV voor Bowie

Nieuwe LZV voor Bowie
30-06-2011 10:41 | Trailers | auteur de redactie
Nu het ministerie van Verkeer en Waterstaat toestemming heeft gegeven voor het gebruik van LZV's of EcoCombi's, biedt dit een goede impuls en nieuwe mogelijkheden voor de transportsector. Eén van de bedrijven die de kansen van een LZV meteen aangrijpt, is Bowie. Kraker Trailers heeft voor Bowie een LZV met schuifvloer ontwikkeld die in alle opzichten opzienbarend is.

Bowie kent een historie van ruim 60 jaar in transport van bouwstoffen en in de verwerking en logistiek van afvalstromen. Het bedrijf is overtuigd van de kracht van innovatie en heeft mede daarom gekozen voor een LZV met schuifvloer. Met een LZV kan, binnen Nederland, worden gereden met voertuigen met een maximaal volume van 150m3 en een treingewicht van 60 ton. De maximale lengte van een LZV-combinatie is 25,25m tegenover de huidige standaard van 18,75m. Dit alles samen maakt dat een LZV tot 50% méér lading in één rit kan vervoeren.



"Een LZV draagt bij aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen", vertelt Roel Bontrup, commercieel directeur van Bowie. "En dat is iets wat bij Bowie hoog op de agenda staat. De vraag naar duurzaamheid neemt toe. Niet alleen de duurzaamheid van grondstoffen of eindproducten, maar ook als het gaat over het transport van goederen. Hoe wordt iets vervoerd?" Op die vraag naar duurzaamheid geeft Bowie antwoord met onder andere de inzet van een LZV.

"Het is bij ons binnen het bedrijf volledig doorgerekend wat een LZV in harde cijfers betekent voor het bedrijf." Bij Bowie wordt niets aan het toeval overgelaten. Zo heeft het bedrijf een interne denktank die continu de bedrijfsprocessen en het materiaal tegen het licht houdt. "Wat kunnen we verbeteren, niet alleen qua rendement, maar ook duurzaamheid als het gaat om het comfort van een chauffeur. Innoveren, dat is binnen Bowie de key-factor."

Lang, zwaar voertuig met schuifvloer
Door de Bowie-LZV uit te rusten met een naloop-as wordt aan alle verplichtingen rond de te bestrijken baan voldaan. Bowie heeft voor de LZV met schuifvloer gekozen omdat ze bekend zijn met de werking van schuifvloeren en de voordelen die dit biedt: "Ik kan daar kort over zijn", vertelt Roel Bontrup, "Een schuifvloer is licht, lost snel, is erg efficiënt in het gebruik en de combi is daarnaast ook zuinig. Een uitstekend vervoersmiddel voor onze biomassa."



Consistent overheidsbeleid
De inzet van de LZV zorgt voor efficiënter en duurzamer transport. Maar niet in alle Europese landen worden de voordelen van de LZV al voldoende onderkend: alleen in Scandinavië en nu in Nederland worden deze voertuigen structureel ingezet. In België en Duitsland worden LZV's nog bij wijze van proef ingezet, terwijl de UK en Oostenrijk definitief hebben besloten geen lange, zware voertuigen toe te laten. Om een LZV maximaal te laten renderen, is het zaak dat de voordelen ervan ook door de ons omliggende landen worden erkend. Bowie trekt in dat opzicht flink aan de kar: het bedrijf brengt de voordelen van de LZV steeds opnieuw onder de aandacht, met name in Duitsland bij biomassa-centrales en spaanplaatfabrieken.

Opvallende verschijning
De LZV van Bowie is niet over het hoofd te zien. Niet alleen vanwege de lengte, maar ook door de typerende kleur van Bowie. "De belettering van de combinatie legt nog eens extra nadruk op de verantwoordelijkheid die Bowie als bedrijf voelt en neemt als het gaat om duurzaam ondernemen."