Clicky


Eerste Volvo FM Methaan-Diesel trucks in Nederland

Eerste Volvo FM Methaan-Diesel trucks in Nederland
21-06-2011 09:38 | Volvo | auteur de redactie
Maandagmiddag heeft Volvo Truck Nederland in Emmeloord de Volvo FM Methaan-Diesel in Nederland geïntroduceerd. Met de introductie van dit voertuig is Volvo Trucks de eerste truckfabrikant in Europa met op gas aangedreven zware distributietrucks. De truck zal in eerste instantie alleen verkrijgbaar zijn in Nederland, Groot-Brittannië en Zweden; landen waar de infrastructuur voor vloeibaar methaangas (LNG) in ontwikkeling is. De eerste Volvo FM Methaan-Diesel trucks worden afgeleverd aan onder meer Wezenberg Groep, Dasko Groep en Jumbo Supermarkten.

De eerste klanten die nu gaan rijden met de Volvo FM Methaan-Diesel truck zien investeren in zorg voor het milieu als onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen passend bij hun type vervoer

Duurzaam denken en doen bij de Wezenberg Groep
Voor Wezenberg Groep is de komst van een op methaan-diesel aangedreven Volvo FM een mijlpaal als het gaat om duurzaam denken en doen. Rogier Verkley, directielid Wezenberg Groep: "Het past in onze visie van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Juist door de relatie die we hebben met onze opdrachtgevers, we rijden onder meer AGF, zijn we er meer en meer over gaan nadenken. Volvo Trucks biedt met dit concept de mogelijkheid om een belangrijke stap te zetten. We hebben het besef dat de fossiele brandstoffen opraken en dat we zelf een steentje moeten bijdragen. Dat maakt dat we in dit geval de eerste willen zijn. Volvo Trucks heeft een uniek concept waarin bewezen techniek, de dieselmotor, wordt gekoppeld aan een alternatieve brandstof, methaan (LNG). Dat betekent een hoog vermogen, 460 pk, en een hoog motorrendement. Bovendien is het daardoor mogelijk deze trekker te gebruiken voor een LZV, of beter, een Eco-combi."



Duurzaamheid voor Dasko
Dasko Groep is een in geconditioneerd transport gespecialiseerde logistieke dienstverlener met een sterke focus op de midden- en grootzakelijke markt. Zij wil zich onderscheiden met duurzaamheid. Bertus Dasselaar, algemeen directeur Dasko Groep: "We staan aan de vooravond van een enorme stap voorwaarts. Volvo Trucks en onze dealer Nijwa Groep hebben een goed verhaal, dat ons een prima gevoel geeft bij deze noviteit. We hebben de truck vanaf papier gekocht. Natuurlijk wordt het pionieren, maar de Volvo FM heeft geweldige techniek. Het is een combinatie van dieseltechnologie met methaan. We weten dat olie als fossiele brandstof schaars wordt, gas is er echter nog voldoende aanwezig. Juist die combinatie maakt het interessant. En misschien wel het belangrijkste deze combinatie zorgt voor een veel lagere uitstoot."

Hoog rendement tegen minder kosten
De nieuwe Volvo FM Methaan-Diesel wordt aangeboden met een 13-liter motor met een vermogen van 460 pk en koppel van 2400 Nm. De motor werkt volgens het dual fuel principe. Deze techniek biedt vergeleken met mono fuel motoren, die volledig worden aangedreven op gas en waar de brandstof ontstoken wordt door bougies, een hoger rendement. Een methaan-diesel truck biedt hetzelfde hoge rendement als een dieselmotor. De brandstofkosten zullen bij een methaan-diesel truck echter aanmerkelijk lager zijn dan bij een truck op diesel. Volvo heeft de dual fuel techniek zover doorontwikkeld dat het brandstofmengsel tot 75% procent uit methaangas kan bestaan. Het overige gedeelte bestaat uit diesel, maar dit kan afhankelijk van de inzet van het voertuig variëren.



De motor uitgerust met twaalf gasinjectoren en een speciaal geconfigureerde katalysator. Een extreem geïsoleerde tank zorgt ervoor dat het gas (de temperatuur van het gas is -140 graden Celsius) in vloeibare vorm blijft. Door het gebruik van vloeibaar gas (LNG – liquefied natural gas of LBG - liquefied biogas) kan meer brandstof worden opgeslagen in de tank, dan wanneer CNG wordt toegepast.

Uit diverse onderzoeken van Volvo Trucks blijkt dat de methaan-diesel technologie aan dezelfde hoge bedrijfszekerheid voldoet dan trucks met een conventionele motor. Rijeigenschappen zijn gelijk aan die van een conventionele dieseltruck. Als het gas op raakt, schakelt het systeem automatisch over naar diesel. De bestuurder wordt op dat moment geïnformeerd door een controlelampje op het dashboard.