Clicky


Maersk, Renfe en Cepsa voeren de eerste 2G-biobrandstoftest uit in het Spaanse spoorvervoer

Maersk, Renfe en Cepsa voeren de eerste 2G-biobrandstoftest uit in het Spaanse spoorvervoer
08-06-2023 12:06 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

BARCELONA - Maersk en zijn partners Renfe en Cepsa zullen de eerste test in Spanje uitvoeren met biobrandstoffen van de tweede generatie in de spoorwegsector, waardoor de corridor tussen Algeciras en Madrid een koolstofarme route wordt voor zijn klanten. De partners zullen hernieuwbare diesel gebruiken op het niet-geëlektrificeerde gedeelte tussen Algeciras en Cordoba en hernieuwbare elektriciteit op de route van daar naar de hoofdstad.

Het project gaat begin juli van start en duurt drie maanden.

Het Spaanse bedrijf Cepsa zal 160 ton biobrandstof van de tweede generatie leveren, geproduceerd in zijn La Rábida Energy Park (Huelva) uit gebruikte bakolie, om in totaal vijf wekelijkse retourvluchten te dekken. Hernieuwbare diesel zal conventionele diesel vervangen in de Renfe-locomotieven die Maersk gebruikt om de goederen van haar klanten van Algeciras naar Cordoba te vervoeren. In Cordoba vervolgen ze de route naar Madrid met elektrische treinen die rijden op hernieuwbare energie.

De hernieuwbare diesel zal bijna 40.000 kilometer afleggen en de uitstoot van meer dan 600 ton aan klimaatonvriendelijke gassen voorkomen. De pilottest zal technische, ecologische en economische gegevens opleveren om de haalbaarheid te analyseren van het gebruik van brandstoffen met een zeer lage uitstoot van broeikasgassen als alternatief voor conventionele diesel in het spoorvervoer op niet-geëlektrificeerde lijnen, met als doel de oplossing te bieden aan andere Maersk-klanten in de toekomst.

De drie bedrijven nemen deze week deel aan de International Logistics Exhibition of Barcelona (SIL), de toonaangevende vakbeurs voor logistiek, transport, intralogistiek en supply chain management in Zuid-Europa, die vertegenwoordigers van meer dan 650 bedrijven samenbrengt op de Fira Conference Centrum. Managers van Maersk, Renfe en Cepsa hebben dit baanbrekende project gepresenteerd ter bevordering van het koolstofvrij maken van de spoorcorridor Algeciras-Madrid.

"Biobrandstoffen van de tweede generatie kunnen zonder motoraanpassingen in locomotieven worden gebruikt en bieden een aanzienlijke vermindering van de uitstoot van broeikasgassen in vergelijking met conventionele brandstoffen. In de gehele levenscyclus van productie tot gebruik kunnen deze emissies tot 90 procent worden verminderd in vergelijking met traditionele brandstoffen. Bovendien bevorderen deze biobrandstoffen de circulaire economie door voor hun productie afval te gebruiken dat anders zou worden weggegooid of op stortplaatsen terecht zou komen", aldus Carlos Giner, Chief Commercial Officer van Cepsa's Commercial & Clean Energies.