Clicky


Oplossing voor knelpunt Brennerpas nog steeds geen aandachtspunt EU

Oplossing voor knelpunt Brennerpas nog steeds geen aandachtspunt EU
05-06-2023 17:00 | Transport | auteur Redactie

BRUSSEL - Met wachtrijen tot 70 km blijft een oplossing voor het knelpunt bij de Brennerpas aan de regeringen en autoriteiten van de EU ontsnappen. Praten is niet meer genoeg; de EU-Commissie zou haar juridische toolbox moeten openen, zegt de IRU maandag.

Tijdens de bijeenkomst vorige week van de Raad voor Transport, Telecommunicatie en Energie in Luxemburg debatteerden de EU-ministers van Transport over het vrije verkeer van goederen langs de Brennerpas, een belangrijk onderdeel van een van de meest doorkruiste EU-routes.

IRU verwelkomt de inspanningen van de Duitse en Italiaanse ministers van vervoer om de kwestie onder de aandacht te brengen van alle EU-ministers van vervoer en het onderwerp op EU-niveau te brengen. Maar een oplossing blijft de EU ontgaan.

Het goederenvervoer door Oostenrijk heeft de afgelopen tien jaar met grote uitdagingen te maken gehad. Het opleggen van beperkingen aan het goederenvervoer over de weg door Oostenrijk heeft tot onnodige en lastige verstoringen geleid.

Tijdens de bijeenkomst benadrukten zowel Duitsland als Italië dat de huidige situatie onhoudbaar is en zorgt voor lange wachtrijen aan de grens. Wat nog belangrijker is, zij benadrukten dat het beginsel van vrij verkeer moet worden gewaarborgd.

IRU waardeert de steun van de Bulgaarse, Tsjechische Republiek, Litouwen, de Nederlandse en Roemeense ministers van vervoer om de vrijheid van verkeer in de EU te respecteren. Dit toont aan dat de Brennerpas een Europese kwestie is, die de handelsfacilitatie in de hele EU beïnvloedt.

Raluca Marian, directeur van EU Advocacy van de IRU, zei: "Helaas heeft Oostenrijk geen echte bereidheid getoond om de kwestie van de Brennerpas, die al jaren aansleept, op te lossen. We horen steeds dat spoor en gecombineerd vervoer de oplossing zijn. Maar zoals de tijd heeft geleerd, kan het spoor alleen niet de hoeveelheid goederen verwerken die door de Brennerpas gaat. Beide modi en hun combinaties zijn nodig. Rijverboden hebben geleid tot enorme verkeersopstoppingen. Wachtrijen bereiken 70 km en de zomervakantie staat voor de deur. Dit is een onaanvaardbare situatie, om nog maar te zwijgen van de CO₂-uitstoot. Je kunt je de rampzalige impact voorstellen van vrachtwagens die urenlang naar voren kruipen, waardoor de houding van Oostenrijk nog moeilijker te begrijpen is.”

“We waarderen de inspanningen van EU-commissaris voor Transport Adina Vălean om de lidstaten aan tafel te krijgen om de duurzaamheid van de Brennerpas te verbeteren en tegelijkertijd het vrije verkeer van goederen te behouden. De Commissie moet alle juridische instrumenten gebruiken die haar ter beschikking staan ​​om de situatie te ontsluiten. Discussies zijn misschien niet genoeg", voegde ze eraan toe.

IRU heeft er herhaaldelijk bij EU- en nationale beleidsmakers op aangedrongen snel te handelen en ervoor te zorgen dat goederen naadloos door een van de belangrijkste doorvoerpunten van de EU gaan, waar dagelijks zo'n 7.000 vrachtwagens passeren.

De Oostenrijkse minister van Mobiliteit, Leonore Gewessler, heeft bevestigd dat er in 2022 5,2 miljoen vrachtwagens de Brennerpas passeerden. Zo'n groot doorvoervolume vraagt ​​om een ​​snelle oplossing om het verkeer van vrachtwagens door Oostenrijk, Duitsland en Italië te vergemakkelijken.

Het beperken van het vrije verkeer van goederen binnen de EU heeft een aanzienlijk negatief effect op de werking van de interne markt en, in het geval van Brenner, op de inspanningen voor emissiereductie en de luchtkwaliteit.