Clicky


Herstel Prinses Margriettunnel zal naar verwachting een jaar duren

Herstel Prinses Margriettunnel zal naar verwachting een jaar duren
24-05-2023 10:30 | Weer en Verkeer | auteur Redactie

JOURE/SNEEK - In opdracht van Rijkswaterstaat wordt op donderdag 15 juni 2023 gestart met het herstel van de Prinses Margriettunnel in de A7 tussen Sneek en Joure. Voor het herstel van de tunnel is het nodig dat we de hele fundering van de tunnel vernieuwen en versterken.

Daarnaast worden ook de tunnelwanden steviger verankerd. Het complete herstel zal naar verwachting een jaar duren.

Plaatsen van 1450 nieuwe trekpalen

Uit onderzoek blijkt dat in meerdere tunneldelen trekpalen zijn bezweken. Zonder herstelmaatregelen kan de veiligheid van de tunnel voor de langere termijn niet gegarandeerd worden.

De hele fundering moet daarom vernieuwd en versterkt worden en de tunnelwanden moeten steviger verankerd worden. Dat doet Rijkswaterstaat door ongeveer 1.450 nieuwe trekpalen te plaatsen. "Op die manier kunnen we de stabiliteit en de constructieve veiligheid van de Prinses Margriettunnel weer garanderen", aldus Rijkswaterstaat.

Uitvoering van het herstel

De nieuwe trekpalen worden met behulp van een speciale constructie door de betonnen vloer de grond in geboord, tegen de waterdruk in. "We maken de constructie zo dat er geen water in de tunnel omhoog kan komen tijdens het aanbrengen. Bemaling van het grondwater is daardoor niet nodig en de grondwaterstand wordt dan ook niet verlaagd. Het op deze manier herstellen van de tunnel duurt langer, maar hiermee verminderen we het risico op eventuele schade aan omliggende bebouwing."

Per richting één rijstrook open voor wegverkeer

Tijdens de uitvoering van de herstelwerkzaamheden blijft één rijstrook per richting in de tunnel beschikbaar voor het wegverkeer. Het is mogelijk dat een korte afsluiting van de tunnel tijdens een nacht- of weekend nodig is. "Als er een afsluiting nodig is, zullen we dat op tijd aankondigen. Het scheepvaarverkeer op het Prinses Margrietkanaal zal geen last hebben van hinder", aldus Rijkswaterstaat.

Onderzoek naar oorzaak

Het onderzoek naar de oorzaak van het bezwijken van meerdere trekpalen én de betekenis daarvan voor andere objecten met een vergelijkbare fundering is nog bezig. Dit onderzoek wordt naar verwachting in het najaar van 2023 afgerond.