Clicky


Bestrijd personeelsverloop met deze 4 tips

Bestrijd personeelsverloop met deze 4 tips
22-05-2023 09:42 | Personeel | auteur Gesponsorde content

Kost het vinden en behouden van logistiek personeel jou ook klauwen met geld? Het hoge verloop onder jonge werknemers en de uitstroom van pensioengerechtigde medewerkers zorgen voor uitdagingen in de continuïteit van de bedrijfsvoering. Bovendien leidt het tot extra kosten, bijvoorbeeld voor het werven en inwerken van nieuwe werknemers. Hoe kun je als manager of ondernemer in de logistiek het personeelsverloop onder controle houden?

Werkgeverspartner Please heeft 4 praktische tips voor je:

Tip 1 – Ken de kansen met betrekking tot opleidings- en trainingsmogelijkheden

Uit onderzoek van STL blijkt dat in de behoefte naar opleiding en training onder logistiek personeel steeds verder toeneemt. Van 33 procent in 2018 naar ruim 50 procent in 2021. De kans is dus groot dat ook jouw medewerkers hier ook behoefte aan hebben. Zet loopbaanontwikkeling daarom hoog op de agenda en ondersteun degenen met ambitie bij het realiseren van hun doelen, bijvoorbeeld om door te groeien naar teamlead, voorman, planner, inkoper of customer support medewerker. Uiteindelijk pluk jij ook de vruchten van de extra kennis en vaardigheden van je team.

Extra tip: Maak slim gebruik van de beschikbare subsidies zoals het STAP-budget van de overheid, de werkkostenregeling en de SOOB-subsidie van STL.

Tip 2 – Benut de kansen om in te spelen op het (persoonlijk) welzijn van je personeel

Wist je dat maar liefst 53 procent van de 1000 ondervraagde logistiek werknemers het waardeert als een leidinggevende persoonlijke interesse tonen? Dat blijkt uit de jaarlijkse arbeidsmarktrapportage van STL. En wist je dat privéomstandigheden ook het functioneren op de werkvloer kunnen beïnvloeden? Een gemotiveerde en (werk-)gelukkige werknemer zorgt voor 30 procent meer winstgevendheid van jouw bedrijf, dus dit merk jij onder aan de streep.

Blijf dus betrokken bij het welzijn van je personeel en vraag of je als werkgever iets kunt doen om dit te bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan aanpassingen in werkzaamheden, extra verlofdagen, een (preventief) gesprek met een arbo-arts, een voorschot op het loon of een bonus in de vorm van een nieuwe fiets. Het is daarbij vooral belangrijk om te kijken naar wat de betreffende medewerker op dat moment nodig heeft. Dit kan per persoon verschillen.

Tip 3 – Profiteer van de voordelen van AOW’ers

Benut jij al de voordelen van het inzetten van AOW-gerechtigde werknemers binnen jouw logistieke bedrijf? Naast het feit dat zij over veel kennis en ervaring beschikken, zijn zij vaak erg gemotiveerd en kunnen zij een waardevolle bijdrage leveren aan het team.

Bovendien levert het in dienst nemen van een AOW’er voor jou als werkgever ook de nodige financiële voordelen, zoals:

  • Geen transitievergoeding bij ontslag
  • Geen afdracht pensioenbijdragen en andere werkgeverslasten
  • Verruimde ketenregel van tijdelijke contracten
  • Minder risico bij ziekte

Tip 4 – Wees met je personeelsplanning voorbereid op de toekomst

Voor de meeste logistiek managers en ondernemers ligt de focus op de orders, ritten en inkopen van deze dag, week of maand. Hier wordt vervolgens de personeelsplanning op afgestemd. Toch kiezen steeds meer logistieke bedrijven (34 procent) voor een meer duurzame en strategische aanpak in de vorm van een strategische personeelsplanning. Hierbij stem je het personeelsbestand af op toekomstige ontwikkelingen. Door te kijken naar zowel interne als externe factoren kun je nauwkeurig inschatten welke functies en hoeveel fte je nodig hebt in de toekomst. Denk bijvoorbeeld trends in de markt, ambitie van je bedrijf, veranderende wetgeving en verwachte uitstroom van medewerkers. Zo kun je anticiperen op veranderingen en eventueel functies aanpassen, creëren of verwijderen en blijft je personeelsbestand altijd passend bij de behoefte van je organisatie.

Maak je klaar voor de nieuwe manier van werkgeven

Heb jij ook te maken met verloop en zou je eens willen sparren in hoeverre jij deze tips kunt toepassen binnen jouw bedrijf? Werkgeverspartner Please is al 23 jaar gespecialiseerd in HR- en personeelszaken voor de logistiek. Benieuwd hoe zij je kunnen helpen? Bekijk de website.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op