Clicky


Midden-Limburg staat in zomer grote verkeershinder te wachten

Midden-Limburg staat in zomer grote verkeershinder te wachten
15-05-2023 18:56 | Weer en Verkeer | auteur ANP

ROERMOND - Het verkeer in Midden-Limburg krijgt deze zomer te maken met grote verkeershinder. Die ontstaat als gevolg van groot onderhoud in beide tunnels van de A73 bij Roermond en Swalmen. De tunnels gaan meerdere weken dicht in een periode van juli tot en met september. Het verkeer wordt dan omgeleid, deels via Eindhoven. Maar Rijkswaterstaat (RWS) roept mensen vooral op om zoveel mogelijk thuis te werken en de fiets te nemen.

Die oproep werd maandag gedaan tijdens een voorlichtingsbijeenkomst in Roermond in het gebouw van de Limburgse Werkgeversvereniging LWV. De tunnels in noordelijke richting gaan dicht van 14 juli tot en met 4 augustus, die in zuidelijke richting van 5 augustus tot en met 25 augustus. Op verschillende dagen in augustus en september gaan beide tunnels zelfs helemaal dicht.

Er worden weliswaar omleidingsroutes ingesteld, deels zelfs via naburige Duitse snelwegen. Maar RWS verwacht desondanks grote tot zeer grote hinder en files op de A2 bij Maasbracht, en op wegen rond Venlo en Roermond. Projectleider Arnoud Haans van Midden-Limburg Bereikbaar zei dat zijn organisatie alles in het werk stelt om de verkeerschaos die mogelijk ontstaat te beperken tot een aanvaardbaar niveau.

Midden-Limburg Bereikbaar, een samenwerkingsverband van zeven gemeenten en de provincie, roept werkgevers op na te denken over hoe er anders gewerkt kan worden. Moeten werknemers wel elke dag naar kantoor, of kunnen ze ook anders werken en reizen. Volgens Haans zijn er honderd e-bikes voor forensen en werknemers beschikbaar en zijn er gesprekken met een leverancier van leasebikes gaande. Met Arriva en de NS wordt gepraat over kortingsacties.

De tunnels van de A73 zijn vijftien jaar oud en dringend aan renovatie toe, aldus RWS. "We hebben in de tunnels zo'n vijftig soorten veiligheidsinstallaties, waarvan er tien aan vervanging toe zijn", zei omgevingsmanager Eric Eussen van RWS. Daarbij gaat het onder meer om spookrijders- en snelheidsdetectie. Verder worden de grote ventilatoren vervangen, waardoor meer ruimte ontstaat en de tunnels verhoogd kunnen worden van 4.30 meter nu naar 4.70 meter.

Volgens Midden-Limburg Bereikbaar maken dagelijks bijna 50.000 voertuigen gebruik van de tunnels.