Clicky


Voorbereidingen gestart voor grootschalige verbouwing Amsterdam Centraal

Voorbereidingen gestart voor grootschalige verbouwing Amsterdam Centraal
02-05-2023 11:47 | Algemeen | auteur Redactie

AMSTERDAM - Amsterdam Centraal staat aan de vooravond van een grootschalige verbouwing. Deze verbouwing is nodig om in de toekomst meer treinen te kunnen rijden en meer ruimte voor reizigers te creëren. Een van de onderdelen is het opknappen van de westelijke reizigerstunnel.

ProRail deelt het werk op in fases. Aannemer BAM gaat werk- en opslagruimte inrichten. Dit betekent dat een aantal winkels in de westelijke reizigerstunnel vanaf medio mei sluiten. Vanaf 11 december 2023 start de volgende fase. Dan gaan de centrumzijde van de westelijke reizigerstunnel en de opgangen naar de sporen 1 en 2 dicht tot medio 2024. De sporen 4 t/m 15 blijven wel bereikbaar vanaf de IJ-zijde.

Vanaf medio mei 2023 gaan Hema en Starbucks in de westelijke reizigerstunnel dicht om tijdens de werkzaamheden meer ruimte te creëren voor reizigers. Deze winkels verhuizen allebei naar een nieuwe locatie respectievelijk in de IJ-hal en in de middentunnel van het station. Daarnaast gaan ook de Broodzaak, Kiosk, GWK/Travelex pinautomaat en Zest aan de oostelijke kant van de westelijke reizigerstunnel dicht. Pas nadat alle werkzaamheden aan de sporen rond 2030 zijn afgerond komen de winkels helemaal vernieuwd weer terug. De werkzaamheden zullen impact hebben op reizigers en huurders. Samen met ProRail proberen we de overlast voor hen te beperken.

Wat gaat ProRail doen in de westelijke reizigerstunnel?

De hellingbaan wordt verwijderd. Deze voldoet niet meer aan de huidige normen. Het is te steil. Bovendien is er in de huidige situatie geen lift naar het eerste perron. De bestaande hellingbaan maakt plaats voor trappen en een roltrap. Er komen ook twee liften die de entree, de reizigerstunnel en het 1e perron met elkaar verbinden. De vloer krijgt dezelfde lichte tegels zoals die aan de centrumzijde van het station liggen. Ook wordt de monumentale boogconstructie onder het 1e perron in ere hersteld; deze is nu nog achter plaatwerk verstopt.

Wat gaat er verder nog gebeuren?

De komende zeven jaar wordt door ProRail in en om station Amsterdam Centraal hard gewerkt. De perrons worden verbreed en verlengd en er komt een extra fietsenstalling van ruim 8500 plekken bij. Deze gaat aansluiten op een nieuwe oostelijke reizigerstunnel die drie keer zo breed wordt gemaakt en waar winkels in komen. Aan de oostkant van het station worden de Oostertoegangsbruggen vernieuwd en bouwen we een ongelijkvloerse kruising bij de Dijksgracht.

De werkzaamheden zijn omvangrijk: een complexe operatie, terwijl de treinen blijven rijden en het station open blijft. De verwachting is dat het aantal treinreizigers op station Amsterdam Centraal stijgt van 200.000 naar 275.000 per dag in 2030. Er is meer ruimte nodig voor reizigers én voor meer treinen. Reizigers kunnen straks elke tien minuten een trein nemen tussen de grote steden in de Randstad.

Ook voor het goederenvervoer komt meer ruimte. Zo verbinden we Amsterdam met de rest van Nederland, en Nederland met de rest van Europa.

Momenteel vinden ook werkzaamheden plaats in de centrale hal en oostelijke vleugel van het monumentale stationsgebouw plaats. Deze duren tot eind dit jaar.