Clicky


Daimler Buses levert 70 gelede eCitaro elektrische stadsbussen aan MIVB

Daimler Buses levert 70 gelede eCitaro elektrische stadsbussen aan MIVB
25-04-2023 10:46 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

Daimler Buses Belgium, importeur van Setra en Mercedes-Benz bussen uit Kobbegem, heeft de relatie met MIVB versterkt door een order van 70 gelede Mercedes-Benz eCitaro’s met NMC 3 batterijen. De gelede e-bussen zullen vanaf eind 2024 door MIVB ingezet worden voor het personenvervoer in de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en in de elf randgemeenten in Vlaams-Brabant.

De omvorming naar elektrificatie komt in een stroomversnelling

Met de bestelling van 70 Mercedes-Benz eCitaro G worden voor het jaar 2025 de huidige 52 gelede Mercedes-Benz Citaro Euro 5 bussen uit 2009 vervangen én kan de MIVB het aanbod op het busnet uitbreiden met 2.000 extra plaatsen.

"Deze bestelling is een belangrijke mijlpaal in de overgang die de MIVB maakt naar de volledige elektrificatie van haar busvloot en naar de verbetering van het comfort van de reizigers. Samen bereiden alle medewerkers van de MIVB, van aankopers en chauffeurs, over technici tot instructeurs, zich voor op de toekomst om Brussel leefbaarder te maken en onze reizigers een kwalitatieve dienst aan te bieden, met ultramoderne voertuigen", aldus Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.

Steven Somers, CEO bij Daimler Buses vult aan: “Wij zijn enorm trots dat de MIVB wederom kiest voor Mercedes-Benz. De afgelopen jaren hebben wij een goede relatie met elkaar opgebouwd. Het feit dat MIVB na het succes van de Citaro G opnieuw voor ons kiest, is een bevestiging dat wij met de eCitaro G de juiste weg zijn ingeslagen qua eMobility. Wij kijken er dan ook naar uit om onze samenwerking met MIVB voort te zetten en met elkaar het streven naar een leefbaar Brussel te verwezenlijken.”

Het nieuwste van het nieuwste

De zeventig vierdeurs eCitaro G gelede bussen beschikken over de nieuwste batterijtechnologie met de krachtige NMC3- batterijen, waardoor een goede actieradius mogelijk is zonder tussentijds opladen. De e-bussen worden via pantograaf ’s nachts opgeladen in de depots van de MIVB en overdag aan de eindpunten op het net. De uitgebreide veiligheidsuitrusting met onder andere MirrorCam met CornerEye, knikbescherming ATC (Articulation Turntable Controller) en de akoestische omgevingsbeveiliging Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) zorgen voor het welzijn van de chauffeur, passagiers en medeweggebruikers.

Ook op het gebied van comfort komen de reizigers niets tekort. Zo worden reizigers verwelkomd in een vriendelijk interieur met een vloer in houtlook. Ze nemen plaats op luxueuze beklede stoelen in de gekende MIVB-uitvoering. Er bevinden zich speciale gebruiksoppervlakken voor rolstoelen voor reizigers met beperkte mobiliteit en/of kinderwagens. TFT-beeldschermen in het royale formaat 28" zorgen voor informatie en entertainment aan boord. Verder beschikken de voertuigen over reizigerstelsystemen.

100% elektrisch tegen eind 2035

De MIVB baat momenteel een lijn uit met gelede e-bussen. Met de komst van de 70 gelede eCitaro’s zullen er vanaf 2025 vier lijnen geëxploiteerd worden. Tegen eind 2035 wordt er op alle lijnen elektrisch gereden.