Clicky


Ook Bremerhaven gaat met tijdslots voor containerafhandeling werken

Ook Bremerhaven gaat met tijdslots voor containerafhandeling werken
24-04-2023 10:11 | Buitenland | auteur Redactie

BREMERHAVEN/HAMBURg - Op 2 mei 2023 introduceert EUROGATE Container Terminal Bremerhaven (CTB) verplichte voorboeking en slotboeking voor de afhandeling van vrachtwagens bij de CTB- en MSC Gate-terminals. De basis van het nieuwe systeem is het IT-platform Truckgate van DAKOSY, dat sinds 2017 verplicht is voor de containeroverslag in Hamburg. EUROGATE CTB zet daarmee de koers uit naar een uniform slotboekingsproces in alle Duitse zeehavens.

"Gebruiksvriendelijkheid en gevestigde processen waren voor ons de belangrijkste factoren in het selectieproces. Met onze aansluiting op Truckgate is er nu een end-to-end registratieproces voor vrachtwagenchauffeurs in de zeehavens van Hamburg en Bremerhaven", legt Marc Dieterich, algemeen directeur van EUROGATE CTB, uit.

Het algemene havenperspectief wordt onderstreept door DAKOSY-bestuurslid Ulrich Wrage: "We zijn blij dat EUROGATE heeft gekozen voor het beproefde Truckgate-systeem en zo bijdraagt aan een uniform proces in alle zeehavens. Homogene digitale oplossingen brengen de havens samen."

Een derde van de vrachtwagens maakt al gebruik van pre-booking tijdens de pilotfase

Aan de verplichte slotboeking ging een open pilotfase van acht weken vooraf. Gedurende deze periode konden vrachtwagenchauffeurs op vrijwillige basis hun containerophalingen en -leveringen vooraf registreren en tijdslots reserveren voor de afhandeling. De bij EUROGATE CTB verantwoordelijke projectmanager, Jan Wienbeck, was aangenaam verrast door de positieve respons: "De bestaande bekendheid met Truckgate en het technische gebruiksgemak waren duidelijke factoren voor de hoge acceptatiegraad."

De cijfers bevestigen dit. Aan het einde van de testfase was ongeveer een derde van de bijna 1.000 dagelijks afgehandelde vrachtwagens al vooraf gepland via Truckgate. Volgens schattingen van Wienbeck maakte ongeveer 85 procent van de bij CTB actieve vrachtwagenchauffeurs al gebruik van het slotboekingsproces in Hamburg.

Looptijd gericht op 20 minuten

Met de introductie van Truckgate wil EUROGATE de kwaliteit van de afhandeling op de grond verder verhogen. Concreet betekent dit kortere afhandelingstijden voor vrachtwagenchauffeurs. Wienbeck licht toe: "We willen de huidige afhandelingstijden, inclusief de OCR-controle en PreGate-fase, met ten minste 40 procent verminderen met behulp van Truckgate en dus aanzienlijk sneller worden. In combinatie met enkele andere maatregelen zien we ons doel op 20 minuten voor een enkele loop."

Het boeken van slots zorgt voor meer transparantie met betrekking tot het verwachte volume aan vrachtwagens en een betere basis voor het plannen van de inzet van middelen op de terminals.

Hoe deelname aan slot booking werkt

Deelname aan Truckgate is gebaseerd op een proces in twee stappen. In de eerste stap moet de transportvooraankondiging worden verzonden als voorwaarde voor het boeken van slots. Aan de hand van de transportgegevens wordt gecontroleerd of de registratiegegevens kloppen en staat de container klaar om opgehaald te worden op de terminal. Dit kan alvast helpen om lege ritten of wachttijden bij de terminals te voorkomen, aangezien fouten worden gedetecteerd op het moment van registratie.

De daadwerkelijke slotboeking is gebaseerd op de vooraankondiging. Hierin vraagt de chauffeur een specifiek ophaal- of aflevermoment. De slotboeking wordt tegelijk met de uitvoeringsstatus van de transportopdracht bevestigd. Per aankomst van een vrachtwagen kunnen maximaal zes containers worden geregistreerd. Boekingen kunnen vanaf drie werkdagen van tevoren worden gemaakt en alle slots kunnen met terugwerkende kracht worden gewijzigd, geruild of geannuleerd. Extra containers kunnen ook later worden toegevoegd.

Tijdslot van 60 minuten plus 90 minuten respijtperiode

Het tijdslot voor elke boeking is één uur. Daarbij komt nog een respijtperiode van 90 minuten voor en 90 minuten na het geboekte tijdslot. Voor de ingang zullen in de toekomst zeven self-check-in terminals beschikbaar zijn, waar chauffeurs kunnen inchecken met het vooraf geboekte Truckgate-referentienummer.

DAKOSY ontwikkelde de slotboekingsprocedure in opdracht van EUROGATE Container Terminal Hamburg en HHLA Hamburger Hafen und Logistik AG. In Hamburg zijn onder meer de terminals EUROGATE CT Hamburg en Eurokombi, HHLA CT Altenwerder, CT Burchardkai en CT Tollerort, de Süd-West Terminal, de containerinspectiefaciliteit CPA, de veterinaire kantoren Altenwerder en Reiherdamm, de drie depots voor lege containers HCS, CCIS en CMR evenals EUROGATE CTB in Bremerhaven.