MAN HydroDrive past prima bij werk van Heemskerk Transport Services

MAN HydroDrive past prima bij werk van Heemskerk Transport Services
08-04-2010 17:04 | M.A.N. | auteur de redactie
Ingenieursbureau Heemskerk in het Brabantse Diessen ontwikkelt en vermarkt Performance Concepten voor rundvee en paarden. Daaronder vallen: foktechnische verbetering, uiergezondheid en melkwinning, hoefgezondheid, geboortebegeleiding met de opgroei van het jonge kalf, ruwvoerverbetering en voeding. De distributie van deze producten gaat via de eigen routerijders naar de boerenbedrijven die hoofdzakelijk zijn gelegen op plaatsen waar tijdens oogst- en voorjaarswerk, maar ook onder winterse wegomstandigheden nogal eens problemen met tractie voorkomen.

De bevoorrading van de eigen routedienst en het afleveren van palletzendingen bij de grotere klanten, als mede de aanvoer naar het eigen bedrijf is ondergebracht bij een dochteronderneming, Heemskerk Transport Services bv. Voor dit transport maakt Heemskerk Transport Services gebruik van eigen vrachtauto's. Recent zijn daar via MAN Tilburg twee Euro 5 MAN trekkers van het type TGX 18.480 4x4H BLS met de unieke HydroDrive voorwielaandrijving aan toegevoegd. Trekkers waarvan de inschakelbare vierwielaandrijving perfect past bij de aard van het werk van het bedrijf in het werkgebied binnen Nederland, België, Noord Frankrijk, Duitsland en Denemarken. Maar ook in de afgelopen wintermaanden bleek het aandrijfsysteem prima diensten te verrichten op de gladde Nederlandse wegen en paden.

"Dit zijn niet de eerste MAN's die hier rijden. Een kleine vijf jaar geleden hebben wij een gebruikte MAN TGA in gebruik genomen en die rijdt nog dagelijks zonder problemen zijn kilometers", legt directeur Ing. Eric Heemskerk uit.

"Toen wij voor een verdere uitbreiding van het aantal trekkers stonden, hebben wij een aantal opties goed bekeken. Het belangrijkste punt was het oplossen van tijdelijke tractie problemen. Er is gekeken naar traditionele meer-assige aandrijving in diverse configuraties maar deze systemen bleken geen oplossing. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op de HydroDrive techniek van MAN. Daarmee kunnen wij probleemloos voldoen aan de behoeften die wij in ons vervoer hebben."

"Het tractieprobleem is opgelost wanneer nodig, inzetbaar voor het bestaande trailerpark, minimaal extra gewicht, geluid en brandstofverbruik. Dit zijn auto’s die met grote regelmaat in het buitenland rijden dus een maximaal gewicht is erg belangrijk. Waar wij daarnaast mee te maken hebben zijn afleveringen op onverhard terrein, de vaak gladde landwegen op weg naar de boer of de steile bergweggetjes in de Ardennen of sneeuw in Denemarken en Duitsland."

"En wat te denken van de winterse omstandigheden die wij onlangs nog in eigen land kenden. In al die situaties blijkt de via een knop op het dashboard inschakelbare hydrostatische voorwielaandrijving én het sperdifferentieel van MAN een uitkomst. Onze chauffeurs vertellen met regelmaat dat ze weer mensen versteld hebben doen staan door met hun twee-assige trekker probleemloos uit een voor anderen kansloze positie weg of door te rijden. En ook tijdens het aankoppelen op een gladde ondergrond blijkt de inschakelbare voorwielaandrijving een prima hulp. HydroDrive stelt ons in staat om alle voorkomende vervoersactiviteiten uit te voeren, zonder dat de trekker een heel stuk duurder en zwaarder wordt. Dat scheelt in het brandstofverbruik en zeker ook in de kosten van het onderhoud, zaken die ook duidelijk meespelen."

"De nu afgeleverde MAN TGX trekkers zijn identiek uitgevoerd, alleen de kentekens verschillen. Naast een aansprekende kleur, de Euro 5-motor, in combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak en de HydroDrive hebben we gekozen voor een luxe bed, standairco, de nodige extra verlichting (wens van de chauffeurs, omdat ze vaak op smalle en donkere boerenwegen rijden –red.), de mooie zijafscherming, een uitgebreid origineel navigatiesysteem met telefoon en een Orlaco-camerasysteem met meerdere camera’s. Veiligheid speelt bij ons een belangrijke rol en omdat wij vaak op boerenerven komen zijn zicht en licht zeer belangrijk. Vandaar de verschillende extra achteruitrijlampen en de camera's."



Bij de traditionele trekkers in het agrarische vervoer moest nog wel eens de hulp van een tractor of berger ingeroepen worden, omdat de combinatie vast kwam te zitten. Dit is volgens directeur Heemskerk nu niet meer aan de orde.

"Dat heeft naast de extra kosten nog een bijkomend voordeel, want vaak kun je de kracht van een dergelijke tractor niet zo heel goed regelen en loop je het risico op schade aan het chassis van de trekker. Dat is nu voorbij. Verder maken wij voor het lossen van de verschillende opleggers gebruik van meeneem heftrucks op de oplegger, om ook daarmee onafhankelijk van derden te kunnen lossen op iedere locatie. Deze trekker/opleggers zetten wij in op de ritten tot 800 km vanuit Diessen en daarbij is sprake van een grote diversiteit aan wegomstandigheden. Met deze nieuwe MAN's kunnen wij dat prima invullen en de HydroDrive blijkt daarbij een prima hulpmiddel", besluit Eric Heemskerk zijn verhaal.

Het onderhoud van de nieuwe MAN's is volledig uitbesteed aan de leverende dealer: MAN Tilburg.


Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden