Clicky


Mediahuis neemt naast Radio Veronica ook radiozenders 100% NL en SLAM! over

Mediahuis neemt naast Radio Veronica ook radiozenders 100% NL en SLAM! over
03-04-2023 13:49 | Showbizz | auteur ANP

HILVERSUM - [update 14:15 uur] Mediahuis, het moederbedrijf van onder meer De Telegraaf, heeft Radio Veronica overgenomen van Talpa van mediaondernemer John de Mol. Ook gaat Mediahuis verder met radiozenders 100% NL, SLAM! en SUNLITE van RadioCorp.

De beslissing van Talpa om Radio Veronica af te stoten heeft te maken met de aanstaande veiling van de FM-frequenties. In de overname van de andere zenders ziet Mediahuis-topman Gert Ysebaert daarbij een "mooie" uitbreiding van zijn portfolio aan audiomerken. Mediahuis was met Sublime en Nostalgie al in de radiowereld actief. Volgens het concern zorgen de nieuwe overnames voor een sterker aanbod voor zowel luisteraars als adverteerders. Financiële details van de deals zijn niet naar buiten gebracht.

Vorig jaar bepaalde het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) dat de landelijke FM-frequenties opnieuw moeten worden verdeeld. Het kabinet beperkt het aantal frequenties dat een aanbieder van commerciële radio mag hebben tot drie. Dat betekende dat Talpa, het moederbedrijf van Radio 10, Radio 538, Sky Radio en Radio Veronica, in elk geval een van de vier huidige vergunningen zou kwijtraken. Van die vier stations wordt Radio Veronica het minst goed beluisterd, Radio 10 is het populairst.

Reactie Paul Römer

Volgens Paul Römer, die bij Talpa gaat over de radio- en televisieactiviteiten, is met de verkoop aan Mediahuis geregeld dat Radio Veronica ook in de toekomst een belangrijke plek in het radiolandschap kan behouden. "Zowel voor als achter de schermen wordt door het team van Veronica met veel passie en liefde aan het merk gebouwd. We zijn blij dat we met deze wisseling van eigenaar hen meer zekerheid kunnen bieden over de toekomst van het merk."

RadioCorp wordt compleet met de bijbehorende zenders overgenomen door Mediahuis. De aandeelhouders Karl Habsburg, Herbert Visser en Carlo de Boer hebben al hun aandelen verkocht. "Toen ik het bedrijf zeventien jaar geleden oprichtte, kon ik nooit vermoeden dat we zo succesvol zouden worden met RadioCorp en zo lang zelfstandig zouden blijven. Met de snel veranderende mediaontwikkelingen is de overname door Mediahuis dan ook nu een logische stap waar we erg blij mee zijn", laat directeur Herbert Visser weten. Het huidige management van RadioCorp blijft ook na de overname leidinggeven aan de zenders.