Clicky


Martens en Van Oord kiest Scania 660S als paradepaard

Martens en Van Oord kiest Scania 660S als paradepaard
31-03-2023 11:49 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

OOSTERHOUT - Chauffeur Robin van den Berg is een gelukkig man. Onlangs deed hij zijn eerste ritten met de nieuwe Scania 660S 10x4*6 180 ton zware transporttrekker van zijn werkgever Martens en Van Oord uit Oosterhout. Bijzonder aan de truck is, dat hij tot en met de speciale opbouw compleet af fabriek geleverd is. Het enorme V8 koppel van 3.300 Nm vanaf 925 toeren maakt de toepassing van een extra koppelomvormer overbodig. 

“Martens en Van Oord is een aannemingsbedrijf dat al meer dan 36 jaar toonaangevend is in de grond-, weg- en waterbouw.” vertelt manager beheer en onderhoud André Haak van Martens en Van Oord (MvO) die mede verantwoordelijk is voor de aanschaf van het materieel.

“Wij zijn een dienstverlener op het gebied van infrastructuur. Dat gaat van het grondwerk voor snelwegen en het bouwrijp maken van grote projecten tot dijkverzwaring en het aanleggen van natuur- en recreatiegebieden. En dan hebben we nog een (internationale) natte tak die gespecialiseerd is in baggerwerkzaamheden.”

“We hadden dit jaar al acht Scania R500 trekkers gekocht die bij ons voornamelijk voor een kiptrailer rijden. Het nieuwe voertuig is met zijn S-cabine, V8 pakket en aluminium velgen en LED-verlichting rondom meteen ook het paradepaard van het bedrijf. Dat we voor 660 pk gegaan zijn en niet voor de sterkste 770 pk, komt omdat we graag wel de nieuwe aandrijflijn met de nieuwe versnellingsbak wilden hebben. Die zou tot ca. zes procent zuiniger zijn. Bovendien is die aandrijflijn in combinatie met de nieuwe zwaardere 4700 Nm retarder nog beter op ons werk afgestemd.”

Het gros van het materieel daarvoor heeft MvO in eigen beheer. “Dat vervoeren wij zelf. Deze nieuwe auto gaat met een vierassige dieplader rijden. En als het écht zwaar wordt, kunnen we daar nog een tweeassige dolly aan koppelen. De auto is gekeurd tot 180 ton maar zo zwaar gaan wij niet. Maar wat niet is, kan nog komen. Momenteel zitten wij met onze grootste kraan op 140 ton totaalgewicht, dus hebben we nog wat technische reserve.”

Wat Haak bijzonder aanspreekt, is het feit dat de nieuwe Scania op de bestickering na helemaal compleet af fabriek kon worden geleverd. “Dat was ook wel een van onze wensen want op die manier heb je aan één telefoonnummer genoeg. Wat ook helpt, is dat de Scania dealer hier maar een paar honderd meter verderop zit. Dus hebben we ook korte lijnen voor het onderhoud en de service. Daarvoor hebben we een contract afgesloten.”

Scania leverde de truck af fabriek met het zwaarste chassis met innerliner. De complete asconfiguratie heeft twee sturende 10 tons voorassen, een aangedreven tandemstel met naafreductie en een negen tons sturende en hefbare naloopas. De truck is rondom luchtgeveerd, is voorzien van een PTO aangedreven hydrauliekpomp en een vaste verzwaarde schotel geschikt voor een zware 3,5 inch kingpin. 

Vanwege de vijf aslijnen is er maar zeer beperkt ruimte aan het chassis. Daarvoor leverde Scania een rek achter de cabine waarop zowel de 1.000 liter brandstoftank, de AdBlue tank als de hydrauliektank met 250 liter olie zijn gemonteerd. Het rek zelf is af fabriek mooi weggewerkt met extra brede sidefenders.

“En dan is er ook nog plaats voor de luchtketels waarvan we er een aantal extra hebben laten monteren,” vertelt Haak. “Dat doen we om te voorkomen dat de chauffeur bij veelvuldig remmen en manoeuvreren te snel door zijn luchtvoorraad heen is omdat we vaak met 11 aslijnen rijden.”

Het nieuwe paradepaard van Martens en Van Oord heeft met Robin van den Berg een vaste chauffeur. “Dat vinden wij belangrijk omdat niet iedereen geschikt is voor dit soort werk. Je moet het willen, kunnen én er plezier in hebben want je komt op allerlei ingewikkelde plaatsen,” meent Haak. Dat plezier heeft Robin zeker. “Het is nog even wennen maar hij is wel héél mooi met die rode stiksels in de leren bekleding”, meldt hij na zijn eerste twee ritten met de nieuwe auto.

“De zitpositie is heel anders dan ik gewend ben. Zeg maar ‘standje Scania 2.0’ want het zicht rondom is heel goed en de Scania spiegels geven veel minder dode hoek dan bij mijn vorige auto. Bovendien heb ik nu een Cornereye dode hoekcamera die beter werkt dan de vorige omdat het beeldscherm boven de rechterdeur zit. Dat is rustiger want met het schermpje aan de A-stijl zag je tijdens het rijden steeds in je uiterste ooghoek iets bewegen en dat is onrustig. Maar wat ik het meest positief vind, is dat deze auto korter stuurt en minder wringt terwijl het chassis van de trekker toch 40 centimeter langer is dan de vorige. En dan die kracht van die V8. Je moet écht voorzichtig optrekken.”

 

Foto's

  • Marc Sanders
  • VDS
    VDS
  • Feenstra
    Feenstra Logistics & Transport
  • Emaus