Clicky


HVS lanceert nieuwe vrachtwagen op waterstof met een actieradius van 600 kilometer en slechts 15 minuten tanktijd

HVS lanceert nieuwe vrachtwagen op waterstof met een actieradius van 600 kilometer en slechts 15 minuten tanktijd
31-03-2023 09:57 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

GLASGOW - Hydrogen Vehicle Systems (HVS), de innovator van commerciële voertuigen op waterstof met een lange actieradius voor lange afstanden, heeft vandaag bevestigd dat zijn hypermoderne, emissievrije waterstof-elektrische vrachtwagens (HGV) een actieradius zullen hebben van maximaal 600 kilometer (afhankelijk van lading en route) in combinatie met een toonaangevende tanktijd van slechts 15-20 minuten.

De langverwachte vrachtwagen zal worden onthuld tijdens de Commercial Vehicle Show op 18 april in het NEC in Birmingham, VK, waar HVS zijn baanbrekende waterstofaandrijflijn zal presenteren in de vorm van een vrachtwagen met knikbesturing, een technologiedemonstrator, die voldoet aan de ambities van het bedrijf doel om de eerste in het VK ontworpen en ontwikkelde waterstof-elektrische vrachtwagen op de markt te zijn.

HVS-CEO Jawad Khursheed zei: “Dankzij de frisse manier van denken en de grondige aanpak heeft HVS een vrachtwagen gecreëerd die het complete pakket van baanbrekende technologie en chauffeursergonomie biedt. De state-of-the-art brandstofcelstack in combinatie met de beste waterstoftanks in de industrie zorgt voor snelle tanktijden en maximaliseert de tijd op de weg, wat leidt tot ongeëvenaarde Total Cost of Ownership voor onze klanten”.

State-of-the-art brandstofcelstack

De aandrijflijn van het voertuig van HVS maakt gebruik van een brandstofcelsysteem en een energieopslagsysteem om elektriciteit naar een elektromotor te sturen om het vermogen naar de wielen over te brengen. Het maakt gebruik van een KERS (Kinetic Energy Recovery System) om energie terug te winnen tijdens het remmen en terwijl de truck vertraagt.

De geïntegreerde aandrijflijn wordt bestuurd met het geavanceerde besturingssysteem 'SEMAS' van HVS, dat een toonaangevend brandstofverbruik en duurzaamheid van de aandrijflijn zal leveren, wat bijdraagt aan het bereiken van totale eigendomskosten die vergelijkbaar zijn met die van de huidige dieselaangedreven aanbiedingen op de markt.

De brandstofcel maakt een groter bereik, een hoger laadvermogen en sneller tanken mogelijk dan mogelijk zou zijn met alleen batterij-elektrische technologie.

De enige uitstoot van het rijdende voertuig is waterdamp, wat betekent dat er geen enkele vorm van schadelijke uitstoot van broeikasgassen is.

Grote actieradius en snel tanken

Het is in het zware segment van vrachtwagens met een groot bereik dat waterstofbrandstofcellen de grootste voordelen bieden. Afhankelijk van het laadvermogen, de afgelegde route, de toestand van de wegen en de rijstijl, heeft de HVS-vrachtwagen de capaciteit om tot 600 km af te leggen.

Waterstof-aangedreven voertuigen hoeven niet te worden opgeladen zoals een batterij-elektrisch voertuig. Ze worden gevoed met waterstofgas, onder druk opgeslagen in waterstofcilinders. Het tanken duurt veel korter dan het opladen van een gelijkwaardig batterijvoertuig en is vergelijkbaar met het vullen van een vrachtwagen met diesel, ongeveer 15-20 minuten om de waterstoftanks bij te vullen.

Een groot deel van de initiële vraag naar waterstof zal worden geleverd met behulp van mobiele dispensers die zich dicht bij de vraag bevinden bij bestaande benzinestations voor commerciële voertuigen. Deze mobiele dispensers lijken sterk op conventionele benzine- en dieseldispensers, maar dan met een goedgekeurde waterstof zelfsluitende veiligheidstuit.