Clicky


Caroline Nagtegaal (VVD, Renew Europe):

Caroline Nagtegaal (VVD, Renew Europe):
28-03-2023 08:51 | Politiek | auteur Redactie

BRUSSEL - [update 16:24 uur] Vandaag stemde het Europees Parlement in met een voorstel waarin doelen staan voor een verdere verduurzaming van de transportsector. De plannen maken deel uit van het ‘Fit-For-55’- pakket en bevatten maatregelen voor het gebruik en de infrastructuur van alternatieve brandstoffen voor zowel wegvervoer als spoor, scheepvaart en luchtvaart. Hiermee wordt invulling gegeven aan de Green Deal en de Europese Klimaatwet waarin de Europese Unie zich ten doel heeft gesteld om 55 procent van de CO2-uitstoot te reduceren in 2030. Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD), liberale transportspecialist en medeonderhandelaar op dit dossier, is ontzettend blij met het resultaat.

Duurzame scheepvaart en luchtvaart

Het voorstel over Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) gaat over de uitrol van Europese infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. Zo moeten zeehavens in 2030 in staat zijn om aan 90 procent van de vraag naar walstroom van grotere containerschepen en passagiersschepen te voorzien. Binnenhavens moeten in 2030 ten minste 1 walstroompunt hebben. Ook luchthavens moeten verduurzamen, bijvoorbeeld door het aanbieden van walstroom voor vliegtuigen aan de gate en op platforms. Daarmee wordt uitstoot en geluidsoverlast van gestationeerde vliegtuigen teruggedrongen.

Dit sluit aan bij de eerdere EU-deal voor de maritieme sector afgelopen week. Daarbij kwamen het Europees Parlement en de Raad tot overeenstemming over het gebruik van duurzame maritieme brandstoffen en de uitstoot aan boord en aan wal, waaronder walstroom.

Meer laad- en vulpunten

Naast voorstellen voor scheepvaart en luchtvaart, bevat de deal ook doelstellingen voor het wegverkeer. Zo moeten tegen eind 2027 langs alle Europese snelwegen openbare laadstations beschikbaar zijn met een maximale afstand van 60 kilometer tussen elk laadstation. Ook het aantal waterstofvulpunten, met name voor trucks, moet omhoog. Volgens het Parlement moet er eind 2030 elke 200 km zo’n vulpunt te vinden zijn voor gasvormige waterstof. Tot slot blijft, zeker in deze roerige tijden, LNG een belangrijke rol spelen in de transitiefase naar zero-emissie brandstoffen.

Medeonderhandelaar is VVD-Europarlementariër Caroline Nagtegaal: ‘We moeten nu doen wat nodig is voor een toekomstbestendige transportsector. Met deze deal zetten we niet in op minder, maar wel schoner rijden, varen en vliegen. Met het gebruik van schone brandstoffen en bijbehorende infrastructuur, stimuleren we deze ontwikkeling in Europa. Want wanneer lucht- en zeehavens walstroom voor schepen en vliegtuigen kunnen aanbieden, en er meer laadpunten langs de Europese snelwegen te vinden zijn, dan kan schoon transport echt gaan vliegen!’

ChargePoint steunt de EU-deal om EV-infrastructuur gebruiksvriendelijk uit te breiden en staat achter het principeakkoord rond de Alternative Fuels Infrastructure Regulation. "Het biedt de markt voor elektrisch laden zekerheid voor de lange termijn, vanwege overeengekomen targets voor de batterijcapaciteit van zowel lichte en zware elektrische voertuigen. We steunen ook de afspraak om betalingen voor elektrisch laden flexibel te maken, zodat bestuurders de keuze hebben uit meerdere betaalmethoden. Dit is belangrijk voor een consistente laadervaring in de hele EU. Bovendien helpt de overeengekomen transitieperiode van zes maanden branchepartijen om zich beter voor te bereiden voor de overstap. Tot slot garanderen verplichtingen rond prijstransparantie dat bestuurders zich bewust zijn van alle kosten van een laadsessie, zodat er geen verwarring ontstaat en ze niet worden geconfronteerd met verborgen kosten."