Clicky


Omzetstijging transportsector vierde kwartaal minder groot

Omzetstijging transportsector vierde kwartaal minder groot
23-03-2023 09:20 | Cijfers | auteur Redactie

AMSTERDAM - In het vierde kwartaal van 2022 verwacht bijna 56 procent van de ondernemers in de transportsector dat de omzet in het eerste kwartaal van 2023 gelijk blijft, 16 procent denkt dat deze stijgt. Iets meer dan 28 procent rekent erop dat de omzet gaat dalen. Dat blijkt uit de recente update van het CBS.

Bij de post - en koeriersdiensten denkt 81 procent van de ondernemers juist minder omzet te behalen. Dit kan gedeeltelijk verklaard worden door de daling van onlinebestellingen door consumenten sinds het opheffen van de meeste coronamaatregelen. Dit is ook terug te zien in dalende internetverkopen. Bij postorderbedrijven en webwinkels was er in het vierde kwartaal een omzetdaling van 1,7 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Sector banker Transport & Logistics Machiel Bode: "Zoals ook blijkt uit de ING-sector outlook 2022-2023 voor Transport is de omzetstijging vooral veroorzaakt door de prijsstijgingen van vorig jaar en niet door volumestijging."

Meer faillissementen ook in de transportsector

Er gingen in het vierde kwartaal van vorig jaar 38 bedrijven in de transportsector failliet, dat zijn 10 faillissementen meer dan in het laatste kwartaal van 2021. Het is voor het eerst sinds het tweede kwartaal van 2020 dat er meer dan 37 faillissementen zijn in deze sector. Deze stijgende trend is terug te zien bij het aantal faillissementen in andere sectoren.

AanZet loket gaat weer open op 4 april

Vanaf 4 april is het weer mogelijk aanschafsubsidie voor zero-emissie trucks (AanZET) aan te vragen. Het totale budget voor dit jaar bedraagt 30 miljoen euro. Vorig jaar was de subsidiepot binnen 3 uur leeg. Alleen nieuwe, volledig emissie loze (uitstootvrije) vrachtwagens - in voertuigcategorie N3 of N2 vanaf een gewicht van 4.250 kg - komen in aanmerking voor subsidie.

Er is sprake van een nieuwe vrachtwagen wanneer, volgens de vermelding in het kenteken- register van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW), onderstaande gegevens gelijk zijn:

  • de datum eerste inschrijving in Nederland.
  • de datum eerste toelating;
  • de datum tenaamstelling op naam van de aanvrager van subsidie.

Bij operational lease is het de datum van registratie van het verstrekkingvoorbehoud.

Machiel Bode: "De Aanzet subsidie is een noodzakelijke steun in de terug in het transitieproces. De tijd waarin zero-emissie voertuigen een honderd procent valide businessmodel opleveren ligt nog ver weg. We zitten momenteel in een fase van proeftuinen en individuele business cases. Zo betalen verladers mee aan de hogere kosten van de transporteurs, en doen transporteurs samen met hun klanten ervaringen op."

Marktaandeel elektrisch 0,6 procent en diesel 96,6 procent in 2022

In 2022 bleven dieseltrucks de dominante keuze voor kopers in de Europese Unie, goed voor 96,6 procent van het totale aantal nieuwe registraties (tegenover 95,9 procent in 2021). Ondanks een aanzienlijke groei vorig jaar vertegenwoordigen elektrisch aangedreven voertuigen nog steeds slechts 0,6procent van de vrachtwagenmarkt in de EU.

Alternatief aangedreven voertuigen waren goed voor 2,8 procent van alle in de EU verkochte vrachtwagens. Zo blijkt uit een recente update van de Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA)

De verkoop van vrachtwagens op alternatieve brandstoffen, zoals aardgas, LPG, biobrandstoffen en ethanol, daalde in 2022 en was goed voor 2,8 procent van de totale markt (tegenover 3,6 procent in 2021). Met 7.915 geregistreerde vrachtwagens in de EU daalde de verkoop van vrachtwagens op alternatieve brandstoffen met 19,9 procent.

Machiel Bode: "Het is goed om te realiseren dat zelfs als de ambitieuze doelstellingen van 16.000 elektrische vrachtwagens per 2030 in Nederland gehaald worden, nog steeds bijna 90procent van het wagenpark van een brandstofmotor is voorzien. Een goede reden voor beleidsmatige focus ook op alternatieve brandstoffen bij het terugdringen man CO2 uitstoot zowel in Europa als in Nederland."

Opschalen laadinfra structuur in de EU gaat te langzaam

De Internationale Wegvervoerorganisatie (IRU) en de Europese vereniging van autofabrikanten Vereniging (ACEA) roepen de Raad, de Europese Commissie en het Europees Parlement om zich dringend te verbinden tot ambitieuze doelstellingen voor infrastructuur voor elektrisch laden en tanken van waterstofinfrastructuur voor zware voertuigen.

Een snelle uitrol van de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen is een basisvereiste voor een grootschalige overschakeling op emissievrije voertuigen, maar de Europese lidstaten geven vooralsnog geen blijk van hun steun voor deze ambitie. Dat meldt de International Road Transport Union (IRU).

Machiel Bode: "In het transitieproces op weg naar zero-emissie zijn de laadinfrastructuur en de netwerkcapaciteit de laatste en grootste bottle necks. Ook in een TNO-rapport van oktober 22 dat uitgaat van een valide business case voor elektrische vrachtwagens in 2035 wordt juist hiervoor een voorbehoud gemaakt."