Clicky


Winst RTL ondanks Nederlands succes onder druk

Winst RTL ondanks Nederlands succes onder druk
16-03-2023 09:57 | Financieel | auteur ANP

LUXEMBURG - RTL Group heeft 2022 met een lagere winst afgesloten, ondanks goede resultaten van zijn Nederlandse zenders. Het Luxemburgse mediaconcern als geheel haalde minder advertentie-inkomsten binnen en leed hogere verliezen op nieuwe projecten voor zijn streamingdiensten. Die platforms, zoals Videoland in Nederland, trekken wel steeds meer betalende kijkers.

De nettowinst daalde met 47 procent tot 766 miljoen euro. Dat kwam vooral doordat RTL vorig jaar honderden miljoenen euro's verdiende met de verkoop van een advertentieplatform. Maar ook zonder die eenmalige meevaller in 2021 daalde de winst. De omzet steeg tot een recordhoogte van 7,2 miljard euro.

RTL Nederland boekte juist een recordresultaat. Zenders zoals RTL 4, RTL 5 en RTL 7 wonnen volgens het mediabedrijf marktaandeel. Daarmee wordt de voorsprong op de concurrentie, voornamelijk van de publieke omroep en Talpa-zenders als SBS 6 en Veronica, groter. RTL benadrukt dat het kijkers wist blijven te boeien in een jaar waarin de publieke omroep wedstrijden van het WK voetbal en de Olympische Winterspelen uitzond.

Videoland

Streamingplatform Videoland telde eind vorig jaar ruim 1,2 miljoen abonnees, bijna 12 procent meer dan aan het einde van 2021. Onder andere een documentaire over volkszanger André Hazes en de serie Mocro Maffia trokken veel kijkers, meldt RTL. Het totale aantal betalende abonnees van streamingplatforms van RTL steeg in een jaar tijd met ruim 44 procent tot 5,5 miljoen mensen.

De topman van RTL Nederland, Sven Sauvé, noemt 2022 "een jaar om trots op te zijn". "Deze resultaten maken het mogelijk voor ons om te blijven investeren in succesvolle Nederlandse content en onze nieuws- en actualiteitenprogramma’s."

Afketsen fusie met Talpa

Topman Thomas Rabe van RTL Group spreekt van een sterk jaar "ondanks een ongekend aantal externe uitdagingen", zoals de hoge inflatie en economische onzekerheid die adverteerders voorzichtiger maken. Daarnaast ketste de fusie van RTL Nederland met Talpa af omdat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) te veel concurrentiebezwaren had.