Clicky


TRATON GROUP boekt voor het eerst meer dan € 40 miljard omzet en kijkt optimistisch vooruit

TRATON GROUP boekt voor het eerst meer dan € 40 miljard omzet en kijkt optimistisch vooruit
08-03-2023 10:33 | Bedrijfsresultaten | auteur Redactie

De TRATON GROUP heeft in 2022 goede prestaties neergezet in een uitzonderlijk uitdagende omgeving en voor het eerst zijn omzet met bijna een derde jaar-op-jaar verhoogd van € 30,6 miljard naar meer dan € 40 miljard.

De stijging van de omzet was toe te schrijven aan hogere verkopen van nieuwe voertuigen als gevolg van de Navistar-integratie, een positieve markt- en productmix, goede prijsrealisatie en sterke groei in de Vehicle Services-activiteiten. Zonder Navistar zou de omzet op jaarbasis met 10 procent zijn gestegen.

De Vehicle Services-activiteiten waren goed voor 21 procent van de totale verkoopomzet en droegen aanzienlijk bij aan de bedrijfsprestaties met € 8,5 miljard (2021: € 6,4 miljard).

Het aangepaste bedrijfsresultaat van de Groep groeide met € 472 miljoen tot € 2,1 miljard (2021: € 1,6 miljard) ondanks de aanzienlijke effecten van bevoorradingsknelpunten en de productiestop bij MAN Truck & Bus in verband met de oorlog in Oekraïne en de daarmee gepaard gaande lagere capaciteit. Met 5,1 procent bleef de gecorrigeerde operationele return on sales op het niveau van vorig jaar (5,2 procent) en daarmee binnen de verwachte bandbreedte van 5,0 tot 6,0 procent.

Christian Levin, CEO van de TRATON GROEP: “Ik werk al bijna 30 jaar in de bedrijfswagenindustrie en ik kan me geen enkel jaar herinneren dat zo vol uitdagingen was als 2022 - van de COVID-19-pandemie en enorme verstoringen in de toeleveringsketen tot de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis in Europa, en met een inflatie die tot de hoogste niveaus in de geschiedenis behoort. Ondanks al deze uitdagingen en een waar staaltje van kracht, is ons uitstekende team erin geslaagd om een ​​opmerkelijk resultaat te leveren en vooruitgang te boeken bij de uitvoering van onze strategie. Ik ben echt dankbaar dat de klanten van Navistar zo geïnteresseerd zijn in de nieuwe 13-liter Integrated Powertrain, die is gebaseerd op ons gezamenlijk ontwikkelde Common Base Engine-platform. Scania klanten hebben al de mogelijkheid om de nieuwe aandrijflijn te kopen en zijn er net zo enthousiast over als de vakpers. MAN Truck & Bus zal de komende jaren de nieuwe aandrijflijn in haar portfolio opnemen, gevolgd door Volkswagen Truck & Bus. Dit is een mooi voorbeeld van hoe schaalvoordelen kunnen worden behaald wanneer onze vier sterke merken hun krachten bundelen."

"Naast het efficiënter maken van onze samenwerking, zullen het TRATON modulaire systeem en onze nieuwe organisatorische opzet ons ook beter maken om onze klanten de waarde te geven die ze willen. Dit zal ons helpen om de komende jaren een leidende rol te spelen in de transitie naar e-mobiliteit, die steeds meer aan kracht wint. In 2022 hebben we al 1.740 volledig elektrische voertuigen kunnen verkopen. Dat toont aan dat we op de goede weg zijn, ook al moet de infrastructuur die we zo hard nodig hebben nog worden aangelegd. 2023 wordt een uitdagend jaar: toeleveringsketens en de aanvoer van grondstoffen zijn nog niet volledig hersteld, vooral omdat de onzekerheid groot blijft naarmate de oorlog in Oekraïne voortduurt. Als Groep zijn we toegewijd om onze klanten zo snel mogelijk duurzame en efficiënte voertuigen te leveren en hun bedrijf te ondersteunen met de diensten die we aanbieden.”

Annette Danielski, CFO van de TRATON GROUP: “In 2022 hebben we laten zien hoe goed we samenwerken in moeilijke tijden. Dit stemt mij optimistisch voor de komende jaren. Dat MAN Truck & Bus ondanks de productiestop van zes weken een gecorrigeerd bedrijfsresultaat van € 139 miljoen wist te behalen, is een opmerkelijke prestatie. Navistar is snel een hoeksteen van onze Groep geworden. Met een gecorrigeerd operationeel rendement op omzet van 10,5, procent behaalde Volkswagen Truck & Bus een dubbelcijferige marge in een uitdagend jaar. Scania werd naarmate het jaar vorderde steeds beter in het beheersen van de supply chain-uitdagingen, waardoor 2022 succesvol kon worden afgesloten."

"Vooruitkijkend naar 2023 zijn we optimistisch: we verwachten dat de verkoop per eenheid en de omzet in de TRATON GROUP elk met 5 tot 15 procent zullen stijgen. Een belangrijke factor in deze prognose is onze hoge orderportefeuille, die overeenkomt met een groot deel van het voertuigvolume dat we in een heel jaar produceren. We verwachten dat ons aangepast operationeel rendement op omzet zal variëren van 6,0 tot 7,0 procent. Onze prognose voor de nettokasstroom in de business area TRATON Operations ligt tussen € 1,3 miljard en € 1,8 miljard.”

Deze voorspelling is gebaseerd op de verwachting dat er geen hernieuwde verslechtering is van de leveringstekorten van belangrijke gekochte componenten en is onderhevig aan de negatieve impact van de oorlog in Oekraïne op de groei van de industrie en de bedrijfsactiviteiten van de TRATON GROUP.

De verkoop van de distributiebedrijven Scania en MAN in Rusland werd in 2022 afgerond, terwijl de financiële dienstverlener van Scania in het eerste kwartaal van 2023 werd verkocht. De bijzondere waardeverminderingsverliezen en voorzieningen voor dubieuze debiteuren van de Groep bedroegen in 2022 in totaal € 477 miljoen.

De Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen van TRATON SE stellen aan de Algemene Vergadering voor om voor het boekjaar 2022 een dividend uit te keren van € 0,70 per aandeel. Dit zou resulteren in een uitbetalingsratio aan de onderkant van de doelcorridor van 30 tot 40 procent netto inkomen.