Clicky


IRU: EU-rijbewijsvoorstel helpt voor tekort aan vrachtwagenchauffeurs maar niet voor bus- en touringcarchauffeurs

IRU: EU-rijbewijsvoorstel helpt voor tekort aan vrachtwagenchauffeurs maar niet voor bus- en touringcarchauffeurs
02-03-2023 10:19 | Transport | auteur Redactie

BRUSSEL - Het voorstel van de Europese Commissie voor de herziening van de EU-rijbewijsrichtlijn heeft veel veelbelovende aspecten die het chronische tekort aan chauffeurs in het goederenvervoer kunnen aanpakken. Maar het schiet volledig tekort als het gaat om passagiersvervoer. Dat zegt de IRU in een reactie op het voorstel.

De Europese Commissie heeft woensdag haar voorstel voor de EU-rijbewijsrichtlijn gepubliceerd. De industrie kijkt reikhalzend uit naar concrete oplossingen voor een van de grootste bedreigingen voor het wegtransport: het tekort aan chauffeurs.

Uit het IRU-rapport over het chauffeurstekort van 2022 bleek dat er in Europa zo'n 600.000 chauffeurs ontbreken, en voorspelde dat het er tegen 2026 bijna 2 miljoen zullen zijn, gezien de huidige trends. De voorspelde toename is te wijten aan een vergrijzende bestuurderspopulatie, in combinatie met een laag aandeel jonge bestuurders. In de hele EU is slechts zes procent van de beroepschauffeurs jonger dan 25 jaar.

Minimum leeftijd

De herziening van het EU-rijbewijs biedt de mogelijkheid om een van de grootste belemmeringen weg te nemen voor jonge mensen om in het beroep te komen: de kloof tussen de leeftijd waarop ze hun school afmaken en het moment waarop ze beroepschauffeur mogen worden. Dit heeft ook het potentieel om de toegang van chauffeurs uit derde landen tot de EU-markt te vergemakkelijken, wat zou leiden tot een noodzakelijke uitbreiding van de EU-chauffeurspool.

Het voorstel van woensdag maakte onomstotelijk duidelijk dat de minimumleeftijd voor vrachtwagenchauffeurs 18 jaar is. Dit is een grote positieve stap waar de wegtransportsector al lang om vraagt. De Commissie adviseerde ook om 17-jarigen toe te staan een opleiding te volgen door ervaren chauffeurs te begeleiden en door middel van leerlingplaatsen. Een dergelijke wijziging is niet opgenomen voor de passagierssector.

IRU EU Advocacy Director Raluca Marian zei: “We verwelkomen het voorstel van de Europese Commissie om jonge mensen de kans te geven vrachtwagenchauffeur te worden. Dit zal een grote bijdrage leveren aan het verkleinen van de ‘school-to-wheel gap’.”

"Waar het voorstel van de Commissie jammerlijk tekortschiet, is het passagiersvervoer", voegde ze eraan toe. “We zien in sommige lidstaten goed opgeleide 18-jarige mannen en vrouwen die veilig bussen besturen, terwijl in veel andere de minimumleeftijd tussen 21 en 24 jaar ligt.

“Het voorstel stelt 18 niet vast als de ondubbelzinnige minimumrijleeftijd voor bus- en touringcardiensten. Bijgevolg heeft het geen stappen ondernomen om het steeds ernstiger wordende chauffeurstekort aan te pakken dat de collectieve mobiliteit van EU-burgers belemmert.”

Chauffeurs uit derde landen

De IRU stelt het op prijs dat de Europese Commissie openstaat voor de oproep van de sector om de pool van chauffeurs te vergroten door de toegang van chauffeurs uit derde landen tot het beroep in de EU te vergemakkelijken. “Het voorstel opent een nieuwe weg voor de harmonisatie van vereisten voor de erkenning van rijbewijzen van buiten de EU. Hoewel de lijst met landen en concrete voorwaarden verder moeten worden bepaald op basis van solide veiligheidscriteria, zien we al een positieve stap om burgers uit derde landen te helpen professionele chauffeurs in de EU te worden en de talentenpool van de EU aan te vullen”, aldus Raluca Marian.