Clicky


Werkgevers Openbaar Vervoer: staken brengt niets

Werkgevers Openbaar Vervoer: staken brengt niets
20-02-2023 11:19 | Stakingen | auteur Redactie

DEN HAAG - Vakbonden FNV en CNV hebben opnieuw een staking aangekondigd in het streekvervoer op woensdag en vrijdag aanstaande. Vakbonden houden hierbij vast aan hun eerdere ultimatums. De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV): "Dat vakbonden deze koers kiezen, vinden we heel teleurstellend. Het gaat niets brengen, want werkgevers kunnen simpelweg niet voldoen aan de eisen van de vakbonden."

FNV legt een looneis neer van 16,9 procent bij een cao van een jaar. En CNV eist 14 procent loonsverhoging bij een cao van 18 maanden.

Kagie, voorzitter VWOV: "Dat geld is er niet. Staken betekent dat niet dat het geld er ineens toch is." 

De marges in het openbaar vervoer zijn heel klein, sinds corona draaien vervoerbedrijven rode cijfers. Kagie: "Staken brengt ons niet aan tafel. Zolang er gestaakt wordt en deze ultimatums op tafel blijven liggen, gaan we niet in gesprek." 

De impact van de staking is pas op de dag zelf duidelijk. Bij eerdere stakingen is het beeld geweest dat landelijk ongeveer 50 procent van het streekvervoer kon blijven rijden. Met daarbij regionale verschillen.

De cao is voor landelijke overkoepelende afspraken

Naast de looneisen gaat het ook over werkdruk. De cao is een collectieve arbeidsovereenkomst. In de cao maakt de VWOV op landelijk niveau overkoepelende afspraken voor zes vervoerders. In een cao regelen werkgevers geen collectieve zaken voor bijvoorbeeld materieel, dat verschilt per vervoerder. De cao is er ook niet voor afspraken over roosters en diensten op zeer gedetailleerd niveau. Deze afspraken worden gemaakt per bedrijf. Dat gebeurt in afstemming met de lokale medezeggenschap. De ondernemingsraad of rayoncommissie van een bedrijf verleent goedkeuring aan roosters en diensten. Dat is in de cao zo afgesproken. Als overkoepelende afspraak om werkdruk te verlichten wilde VWOV onder andere een ouderenregeling afspreken vanaf 63 jaar. Dit houdt in dat een werknemer 60 procent werkt, 80 procent betaald krijgt en 100 procent pensioen opbouwt.

Staken heeft grote impact

Hoewel landelijk bezien bij eerdere stakingen een groot deel van het streekvervoer kon blijven rijden, heeft staken grote impact. Kagie: ‘Ook als veel bussen rijden, maar de jouwe niet sta je enorm te balen. Het beïnvloedt bovendien de sfeer in de bedrijven en het imago van de sector. Het kost werknemers geld, het kost de werkgevers geld en het brengt ons niet aan tafel’.

Het laatste voorstel was echt de grens

Het laatste voorstel van de VWOV zou de arbeidsvoorwaarden met 11 procent verbeteren. Het betekende onder andere een loonsverhoging van 8 procent in 2023. Omdat de vakbonden niet zijn ingegaan op dit voorstel heeft de VWOV het ingetrokken. De VWOV geeft aan dat het laatste voorstel de grens was en geen nieuwe nullijn kan zijn.

De VWOV vertegenwoordigt de bedrijven Arriva, EBS, Keolis Nederland, RET, Transdev en Qbuzz en onderhandelt met FNV en CNV over de cao Openbaar Vervoer.