Clicky


VVD blij met aanscherpen emissienormen, maar liberalen willen nog geen verbod op verbrandingsmotor voor vrachtwagens

VVD blij met aanscherpen emissienormen, maar liberalen willen nog geen verbod op verbrandingsmotor voor vrachtwagens
14-02-2023 17:31 | Klimaat | auteur Redactie

DEN HAAG - De VVD‐fractie in het Europees Parlement reageert positief op de plannen van Eurocommissaris Frans Timmermans om de CO2‐uitstoot van zware vrachtwagens stapsgewijs in 2040 met 90 procent te willen hebben gereduceerd.

In Brussel gaat gesproken over emissiestandaarden voor vrachtwagens, waarin overwogen werd om de verkoop van vrachtwagens met verbrandingsmotoren te verbieden. "Onverstandig. Gelukkig heeft de Commissie zich niet van de wijs laten brengen", betoogt VVD‐Europarlementariër Caroline Nagtegaal, die zich in het Europees Parlement onder meer bezighoudt met groen en schoon Europees vervoer in de toekomst.

"Een truck is echt iets anders dan een auto. Voor auto's is de uitfasering van de verbrandingsmotor vanaf 2035 een voor de hand liggende keuze, omdat de technologie voor nul-emissie auto’s voorhanden is. Voor zwaarder wegvervoer is dit niet het geval. Daar moet een palet aan oplossingen blijven bestaan: van elektrisch en waterstof tot bio-LNG en synthetische brandstoffen. Veel van deze alternatieven zijn nog volop in ontwikkeling, dus nu blindstaren op één is te kort door de bocht. Al was het daarnaast ook maar omdat stabiel en voldoende laad- en tankinfrastructuur nog ontbreekt in Europa. Deze zogeheten AFIR‐wetgeving waarover nu wordt onderhandeld is cruciaal, waarbij voor zwaar transport wordt ingezet op laadinfrastructuur en waterstof‐vulpunten. En juist het versterken van het elektriciteitsnet is hier een belangrijk onderdeel van."

Volgens de VVD‐politica moet er samen met de sector opgetrokken worden. "Daar zit de kennis en hun ambitie is net zo op duurzaamheid gericht als die van ons. Dus samen met de sector en een realistisch pad is volgens mij de groene formule richting een schone transport ‐en logistieke sector."

Ook voor VVD‐Europarlementariër Jan Huitema, die als rapporteur verantwoordelijk was voor de wetgeving voor de verplichting van emissieloze nieuwe auto’s vanaf 2035, is de vergroening van het zwaar wegtransport een logische vervolgstap.

"Dit voorstel is een belangrijke stap om in 2050 klimaatneutraal te worden. Met de aanscherping van de normen stimuleren we fabrikanten on te investeren in verduurzamen en zorgen we dat er op termijn meer duurzame vrachtwagens op de markt komen voor ondernemers."

Over de definitieve regels zal de komende maanden worden onderhandeld met het Europees Parlement en de Raad van de EU.