Clicky


Retrofit Mercedes-Benz Atego door GINAF levert Dobbe Transport eerste elektrische truck op

Retrofit Mercedes-Benz Atego door GINAF levert Dobbe Transport eerste elektrische truck op
14-02-2023 09:52 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

VEENENDAAL/ROELOFARENDSVEEN - Dobbe Transport uit Roelofarendsveen heeft z’n eerste elektrische truck in gebruik genomen. De Nederlandse truckfabrikant GINAF heeft een tien jaar oude Mercedes Benz Atego voorzien van een elektrische aandrijflijn: “dubbel duurzaam.”

Dobbe Transport is met 90 trekkende eenheden niet alleen groot op Nederland-Frankrijk transport, maar doet ook veel regionale distributie in beide landen. “Er is steeds meer vraag naar emissieloos vervoer. Vandaar dat we besloten hebben om te kijken hoe dat voor ons uitpakt”, aldus mede-directeur logistiek Eric Dobbe.

“We hebben door GINAF een 4x2, 16-tons Atego, van tien jaar oud en met al meer dan een half miljoen diesel kilometers op de teller, laten ombouwen naar een elektrische motor. Het chassis en de laadbak en laadklep zijn altijd goed onderhouden dus was de wagen nog prima inzetbaar. Op deze manier is het dubbel duurzaam.”

Rolt en rijdt veel makkelijker

Dobbe vervolgt: “Het bevalt prima. Natuurlijk is het even aanpassen en heb je een goede afstemming nodig tussen planning, chauffeur en techniek, maar het rolt en rijdt veel makkelijker. Het is heel stil. In het begin wat vreemd, maar het went snel. We gaan nog wat verder proefdraaien, maar in principe komen er zeker meer elektrische trucks bij ons.”

Het bedrijf uit Veenendaal is gespecialiseerd in de ombouw van DAF en Mercedes-Benz trucks. “Voor ons is het ongeveer de veertigste retrofit naar elektrisch”, ligt Michelle Yang, EV Sales Director bij GINAF toe. “Maar dit is de eerste truck die meer dan tien jaar oud is. Het onderstreept nog maar eens de voordelen van EV-ombouw en de mogelijkheden en flexibiliteit van ons bedrijf. Als middelgrote onderneming zitten we dicht op onze klanten en weten we aan vrijwel elke wens een mouw te passen.”

340 PK

De geplaatste e-motor heeft een piekvermogen van 340 PK en biedt daarmee – met een verbruik van ongeveer 0,77kWh per kilometer – betere prestaties dan de voormalige dieselmotor. Bij de retrofit is de Atego uitgerust met een battery pack van 200 kWh, goed voor een range van meer dan 200 kilometer. Op de batterijen geldt vijf jaar of 3.000 oplaadcycli garantie.