Clicky


Ontwerpvoorstel EC: dieselvrachtwagens blijven ook na 2035 toegestaan

Ontwerpvoorstel EC: dieselvrachtwagens blijven ook na 2035 toegestaan
06-02-2023 14:13 | Klimaat | auteur Redactie

BRUSSEL - Vrachtwagens die op fossiele brandstoffen rijden, blijven toegestaan ​​na 2035, met een mogelijke uitfasering op zijn vroegst in 2040, zo blijkt uit een ontwerpvoorstel van de Europese Commissie over herziene CO2-emissienormen voor zware bedrijfsvoertuigen.

Voor auto's en bestelwagens heeft de EU vorig jaar een akkoord bereikt om de toegestane CO2-uitstoot tegen 2035 tot nul terug te brengen, wat vanaf dat moment de facto nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor verbiedt.

De wet bevatte echter nog geen doelstellingen voor zware voertuigen zoals vrachtwagens, waarvoor de Commissie van plan is herziene CO2-normen op 14 februari van dit jaar te publiceren.

Volgens een uitgelekt ontwerp van het voorstel mogen die voertuigen ook na 2035 CO2 uitstoten, met een mogelijke uitfasering op zijn vroegst in 2040.

Het document, ingezien door EURACTIV, laat de CO2-emissiereductiedoelstellingen voor 2025 tot 2029 ongemoeid en specificeert daarna nog niet de noodzakelijke emissiereducties.

Het definieert echter drie opeenvolgende "rapportageperioden", met drie nog vast te stellen doelstellingen voor emissiereductie, lopend van 2030 tot 2034, 2035 tot 2039 en vanaf 2040.

Uit het document blijkt dat een potentiële emissiereductiedoelstelling van honder procent, een de facto verbod op nieuwe dieselvrachtwagens, op zijn vroegst in 2040 zou plaatsvinden, of helemaal niet.

Het ontwerp breidt de toepassing van de normen ook uit tot zwaardere voertuigen, waarbij alle subgroepen die in de wet zijn gedefinieerd, worden gedekt.

Er is ook een specifieke subdoelstelling voor stadsbussen opgenomen, waarbij fabrikanten van stadsbussen worden verplicht een minimumaandeel emissievrije voertuigen te verkopen. Hoe groot dit aandeel moet zijn moet nog worden bepaald.

De einddatum van 2035 voor nieuwe benzine- en dieselauto's werd door Frans Timmermans verantwoord op basis van de gemiddelde levenscyclus van auto's en bestelwagens, die in West-Europa gemiddeld 18 jaar is en in Oost-Europa zelfs 28 jaar, volgens een studie van ETH Zürich.

"Met de wettelijke verplichting van de Europese Unie om klimaatneutraal te worden, moeten bijna alle auto's op onze wegen in 2050 emissievrij zijn", schreef Timmermans in een opiniestuk dat afgelopen december op EURACTIV werd gepubliceerd .

"Gezien de gemiddelde levensduur van auto's, is 2035 de juiste datum", voegde hij eraan toe.

Voor zware voertuigen zoals vrachtwagens lijkt deze logica echter niet op te gaan.

"Met een gemiddelde levensduur van vrachtwagens in Europa van 18 jaar, zou 2040 te laat zijn voor het klimaat", vertelde Freight Manager Fedor Unterlohner van Transport & Environment (T&E) aan EURACTIV.

De ngo heeft opgeroepen om dezelfde uitfaseringsdatum in 2035 ook toe te passen op zware voertuigen.

In november vorig jaar werd dit ook publiekelijk ondersteund door een reeks bedrijven, waaronder Maersk en consumentengoederenmerken zoals Unilever, Henkel en PepsiCo.