Clicky


Utrecht werkt aan alternatief voor verbreding A27

Utrecht werkt aan alternatief voor verbreding A27
01-02-2023 22:16 | Weer en Verkeer | auteur ANP

UTRECHT - De gemeente en provincie Utrecht werken aan een alternatief plan om de verbreding van de A27 bij landgoed Amelisweerd tegen te houden. Zij denken onder meer aan rekeningrijden, financiële prikkels om buiten de spits te reizen, de maximumsnelheid verlagen naar 80 km per uur en het inpassen van meerdere, smallere rijbanen in de bestaande betonnen tunnelbak. Al jaren probeert Utrecht het plan van het Rijk de snelweg om de stad Utrecht te verbreden, tegen te houden.

De beide overheden presenteerden woensdagavond de opties voor een alternatief plan aan Staten- en raadsleden in het provinciehuis. Provincie en gemeente willen in het najaar een definitief alternatief aan minister Mark Harbers (Infrastructuur) voorleggen. De verbreding van de Ring Utrecht stuit in de regio op veel weerstand. Bijvoorbeeld omdat er dan veel monumentale bomen moeten worden gekapt. Onder meer naar aanleiding van de protesten en de brede maatschappelijke weerstand heeft het kabinet de regio de mogelijkheid geboden om een alternatief voor deze verbreding uit te werken.

Het Tracébesluit van het kabinet dateert al uit 2006. Sindsdien is er veel veranderd, zeggen omliggende gemeenten en provincie. Vlak bij de ring moeten nieuwe woningen komen. Al die mensen willen zich verplaatsen, zelfs met een verbreding van de A27 loopt het verkeer vast. Er is daarom meer nodig, stellen zij.

Provincie en gemeente hebben met diverse deskundigen en betrokkenen gesproken en denken dat verbreding niet nodig is. Wel willen zij de groei van het autoverkeer afremmen, de capaciteit binnen de bak verhogen en verkeer in en rond Utrecht slimmer gaan verdelen (openbaar vervoer, fiets, thuis, reizen buiten de spits). Dit moet niet alleen minder verkeer, maar ook minder uitstoot opleveren.

Gedeputeerde Arne Schaddelee: "Veel van het autoverkeer dat nu over de A27 rijdt, komt uit de stad of uit de buurt. Als we die mensen kunnen stimuleren om met het openbaar vervoer of met de fiets te gaan, of waar mogelijk een andere route te kiezen, dan is er minder nieuw asfalt nodig." Daar sloot wethouder Lot van Hooijdonk zich tijdens de presentatie bij aan.