Clicky


Volvo lanceert krachtige truck op Bio-LNG voor CO2-reductie bij langere transporten

Volvo lanceert krachtige truck op Bio-LNG voor CO2-reductie bij langere transporten
01-02-2023 15:47 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

BEESD - Volvo Trucks lanceert een nieuwe, sterkere LNG-vrachtwagen die op vloeibaar biogas kan rijden. De nieuwe truck kan uitdagende transporttaken op lange afstand uitvoeren en tegelijkertijd de totale CO2-uitstoot verminderen.

Vijf jaar geleden introduceerde Volvo Trucks vrachtwagens die kunnen rijden op vloeibaar biogas, vaak Bio-LNG genoemd, een hernieuwbare brandstof gemaakt van gas uit vele soorten organisch afval, waaronder voedselresten. De brandstof kan de CO2-uitstoot tot 100 procent verminderen.

"Bio-LNG is een geweldige aanvulling op elektrische transporten en helpt vervoerders bij hun duurzaamheidsambities zowel als hun streven naar klimaatneutrale transporten", zegt Daniel Bergstrand, productmanager voor gas aangedreven trucks bij Volvo Trucks.

De LNG-trucks, de Volvo FH en FM, krijgen een nieuw vermogen van 500 pk, naast de vorige 420 en 460 pk motoren. De gasmotoren krijgen ook belangrijke technische verbeteringen waardoor ze tot 4 procent zuiniger** zijn, wat samen met een nieuwe 10 procent grotere gastank bijdraagt tot een grotere actieradius.

"Onze efficiënte trucks op gas hebben prestaties die vergelijkbaar zijn met hun tegenhangers op diesel. Tanken gaat bijna net zo snel als bij een dieseltruck en het groeiende netwerk van meer dan 600 tankstations voor zowel Bio-LNG als LNG in Europa maakt ze ideaal voor langeafstandstransporten," legt Daniel Bergstrand uit.

Er is niet één enkele oplossing voor de klimaatverandering

De versterkte reeks op gas aangedreven trucks past goed in het strategische stappenplan van Volvo Trucks om tot nul-emissies te komen: batterij-elektrische trucks, trucks met brandstofcellen en verbrandingsmotoren die op hernieuwbare brandstoffen zoals Bio-LNG, HVO of zelfs groene waterstof lopen.

"Er zijn verschillende technische oplossingen nodig omdat de beschikbaarheid van energie- en brandstofinfrastructuur sterk verschilt tussen landen en regio's en ook omdat de vereisten voor elke transportopdracht kunnen verschillen", aldus Daniel Bergstrand.

** De werkelijke brandstofprestaties en actieradius kunnen variëren afhankelijk van vele factoren, zoals rijsnelheid, gebruik van cruisecontrol, voertuigspecificaties, lading van het voertuig, feitelijke topografie, rijervaring van de bestuurder, onderhoud van het voertuig en weersomstandigheden.