Clicky


Drie nieuwe Mercedes-Benz Tourismo's voor Oostenrijk Group

Drie nieuwe Mercedes-Benz Tourismo's voor Oostenrijk Group
31-01-2023 09:33 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

AMSTERDAM - De Oostenrijk Group is een van de grotere touringcar- en personenvervoersbedrijven in de regio Amsterdam, gespecialiseerd in inkomend toerisme. Het bedrijf verwelkomde in januari drie nieuwe Mercedes-Benz Tourismo’s, die het bedrijf breed gaat inzetten. “Ons jonge wagenpark voldoet aan de modernste eisen op het gebied van duurzaamheid en veiligheid, en dat houden we graag zo. Deze Tourismo’s passen perfect bij onze visie”, aldus CEO Rogier Staal.

Met Rogier Staal staat alweer de vierde generatie aan het roer van de Oostenrijk Group. Het familiebedrijf is in 1922 opgericht door zijn overgrootvader C.P. Oostenrijk, die een lijndienst startte tussen Diemen, Weesp en het Gooi. Naast Rogier is ook zus Manou verbonden aan het bedrijf, als Chief Operational Officer. Chris Jansen complementeert als Chief Financial Officer de driekoppige directie.

Rogier Staal: “Na 100 jaar van gestage groei zijn we nog steeds een bedrijf met een platte organisatie en een toegankelijke cultuur. Met ons jonge wagenpark streven we ernaar om zo duurzaam mogelijk te zijn als bedrijf. Verkeersveiligheid staat ook hoog in het vaandel bij ons. We zijn dan ook ISO 9001, 14001 én 39001 gecertificeerd.”

Extra brandstoftanks

De 14 meter lange Tourismo’s die het bedrijf heeft aangeschaft maken deel uit van een grotere reeks nieuwe touringcars voor de Oostenrijk Group. De drie Tourismo’s waar het nu om gaat zijn bedoeld als vervanging van oudere touringcars. Ze zijn royaal uitgerust en hebben 61 zitplaatsen voor passagiers. Tot de uitgebreide voorzieningen behoren onder meer een keuken, USB-aansluitingen, een 360°-camerasysteem en een extra brandstoftank. Dat laatste is erg handig, vertelt Rogier Staal. “We zetten deze Tourismo’s onder meer in voor onze pendeldiensten naar bijvoorbeeld Frankrijk. Het scheelt tijd en kosten als je dan onderweg niet langs de snelweg hoeft te tanken.”

Veiligheidsbeleid geschoeid op Amerikaanse leest

De 360°-camera’s aan boord van de Tourismo’s zijn bedoeld om de veiligheid van de medewerkers en passagiers verder te verhogen, en ook om mogelijke schades zoveel mogelijk te beperken. De grote aandacht voor verkeersveiligheid is kenmerkend voor de Oostenrijk Group en is mede voortgekomen uit de activiteiten van het bedrijf in de Verenigde Staten. De Oostenrijk Group heeft hier als een van de weinige Nederlandse touroperators een eigen dochteronderneming.

Rogier Staal: “In Amerika zijn de veiligheidseisen enorm streng. Soms gaat dat heel ver, maar tegelijk vinden wij veiligheid zelf ook zeer belangrijk. Daarom hebben we in Nederland een speciaal Damage Awareness Policy Program opgezet, een idee dat stamt uit onze activiteiten in Amerika. Onderdeel van dit programma was het behalen van het certificaat ISO 39001 ‘Road Traffic Safety Management System’. Eind 2022 hebben we dit certificaat met succes kunnen behalen als eerste touringcarbedrijf in Nederland. Iets waar wij als directie enorm trots op zijn. In maart zal het certificaat officieel uitgereikt worden op onze jaarlijkse Safety Meeting voor alle medewerkers van de Oostenrijk Group.”

Positieve toekomstvisie

Wat betreft de toekomst voor het bedrijf en de sector in het algemeen is Rogier Staal positief gestemd. Voor de Oostenrijk Group was het de afgelopen twee jaar goed zakendoen, en ook komend jaar ziet het er qua business en kansen goed uit volgens de CEO.

Toch is niet alles rozengeur en maneschijn: “De krapte aan personeel en materieel in onze sector zijn problemen die niet zomaar opgelost zijn. Verder zijn er duurzame ontwikkelingen die een grote impact kunnen gaan hebben. Denk maar aan elektrisch rijden. Is dat haalbaar voor grote bussen, en zo ja, met welke investeringen krijg je dan als bedrijf te maken? Het is spannend wat dat allemaal voor de sector gaat betekenen.”

Oog voor chauffeurs

Zoals dat voor ieder touringcarbedrijf geldt, zijn de chauffeurs de spil waar alles om draait. Rogier Staal is zich er terdege van bewust dat sommige maatschappelijke ontwikkelingen het er niet makkelijker op maken voor een chauffeur. “Ik heb veel respect voor onze chauffeurs. Ze werken in een zeer kritische omgeving. Denk maar aan sociale media: je hoeft maar een piepklein foutje te maken of het staat op internet. Aan de andere kant zijn er ook positieve ontwikkelingen, zoals het feit dat mensen tegenwoordig niet meer roken in de bus.”

Meer in het algemeen zou de CEO graag wat minder individualisering en hardheid zien in de maatschappij, en wat meer onderling begrip. Ook de digitalisering mag van hem wel een tandje minder. Maar de business van het bedrijf blijft gelukkig geweldig mooi, benadrukt hij. “We maken zoveel leuke dingen mee. Als je een bus schoolkinderen wegbrengt of bijvoorbeeld rijdt voor de Vrienden van Amstel, dan is dat gewoon een feestje.”