Clicky


Werkgevers Openbaar Vervoer: cao-pakket van 11 procent geldt nog tot en met dinsdag 31 januari

Werkgevers Openbaar Vervoer:  cao-pakket van 11 procent geldt nog tot en met dinsdag 31 januari
26-01-2023 11:16 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

DEN HAAG - De werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) geven de vakbonden FNV en CNV vanaf vandaag tot en met dinsdag 31 januari de tijd om in te gaan op hun laatste voorstel voor de cao Openbaar Vervoer. Het voorstel voor de nieuwe cao in het streekvervoer is 8 procent loonsverhoging voor 2023. Het totale bod van de werkgevers, inclusief andere maatregelen, staat gelijk aan een verbetering van de arbeidsvoorwaarden van 11 procent. De bonden zijn uitgenodigd om uiterlijk 31 januari op het voorstel in te gaan, anders gaat het volledige voorstel van tafel.

‘We willen dat het gaat om de inhoud’

Fred Kagie, voorzitter van de VWOV: "We willen graag dat het gaat om de inhoud. We bieden een goed en compleet pakket. Het cao-voorstel wat er ligt, is bovengemiddeld hoog. Het is bovendien gedaan door bedrijven in een sector die na twee coronajaren geen reserve heeft. Dit is de grens van het haalbare. We vragen bonden met nadruk om hiervoor niet weg te lopen, maar om onze werknemers deze stappen te gunnen en te gaan voor rust in onze branche en zekerheid voor de reizigers."

Generatiepactregeling

Onderdeel van het voorstel van de werkgevers is een kostbare regeling die werkgevers betalen waarbij een medewerker 60 procent werkt, 80 procent betaald krijgt en 100 procent pensioen opbouwt.

Kagie: "De generatiepactregeling waarbij je 60 procent werkt en volledig pensioen opbouwt is enorm welkom in de sector. Werknemers staan hierom te springen. Juist ook om werkdruk te verlagen voor veel oudere collega’s."

‘Als vakbonden niet ingaan op dit voorstel hebben we een open einde’

Kagie: "Ons bod is na dinsdag echt volledig van tafel. Misschien komen er dan weer stakingen. We gaan niet op basis van een ultimatum van de vakbonden of op basis van stakingen opnieuw aan tafel. Het openbaar vervoer verstoren met een pakket van 11 procent op tafel, is niet uit te leggen naar onze werknemers en naar reizigers. De stakingsbereidheid is in onze sector lang niet zo hoog als de bonden zouden willen, of doen voorkomen. Ook als de totale impact meevalt, en het OV deels blijft rijden, zijn de reizigers van wie de bus niet rijdt toch de dupe. Stakingen duperen reizigers op de dag zelf, maar ze hebben ook effect op het behoud van reizigers voor de lange termijn."

FNV heeft het voorstel niet met leden besproken

Kagie geeft aan dat de vakbonden het voorstel niet inhoudelijk hebben besproken: "FNV heeft niets besproken met haar leden en is een dag later meteen gaan staken. CNV heeft het voorstel ook niet inhoudelijk besproken, maar direct gevraagd naar actiebereidheid. De vakbonden zijn weggelopen bij het overleg. Zo blokkeren ze een enorme stap in de arbeidsvoorwaarden voor de hele sector. Dat vinden we onverantwoordelijk. We roepen ze op om in te gaan op ons voorstel. De loonstijging in heel Nederland was in 2022 3,8 procent. De laatste maanden van 2022 steeg dat, in december was het gemiddelde met 6 procent het hoogst. De gesloten akkoorden in januari zijn alweer lager. Ook dit laat zien dat we echt een bovengemiddeld aanbod doen."

Vakbonden moeten kijken naar totale context

De overheid neemt veel maatregelen om de koopkracht te verbeteren en de inflatie te dempen. De lagere belastingen zorgen voor een hoger nettoloon. Het netto maandsalaris van iemand met een modaal inkomen stijgt met 3,7 procent. Voor mensen die het minimumloon verdienen stijgt het inkomen met 13,17 procent door de overheidsmaatregelen.

Het Nibud heeft berekend dat de koopkracht van huishoudens tussen de 0,5 procent tot 8,1 procent toeneemt in 2023, afhankelijk van de gezinssamenstelling en het inkomen. De verwachting is dat de inflatie in 2023 terug gaat lopen.

Kagie: "Het is nodig dat vakbonden kijken naar de totale context en naar de inhoud van het voorstel. We willen het beste voor onze medewerkers en we willen dat de bus blijft rijden en betaalbaar is. Met dit pakket van 11 procent bereiken we dat."

De VWOV vertegenwoordigt de bedrijven Arriva, EBS, Keolis Nederland, RET, Transdev en Qbuzz.