Clicky


DSV verlengt levensduur trailers middels nieuw trailerrenovatieprogramma

DSV verlengt levensduur trailers middels nieuw trailerrenovatieprogramma
24-01-2023 09:59 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

VENLO - In plaats van zijn trailers te vervangen renoveert DSV de trailers en introduceert een initiatief om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen. In 2023 zal DSV de levensduur van 1.100 trailers verdubbelen, waarmee een nieuw trailerrenovatieprogramma van start gaat.

Elk jaar vervoert DSV miljoenen tonnen goederen van zijn klanten over de wegen van Europa in duizenden trailers. In 2023 zal DSV in zijn eigen werkplaatsen en in samenwerking met TIP Group 1.100 trailers opknappen en die op de Europese wegen blijven inzetten in plaats van ze te vervangen door nieuwe trailers.

Verdubbeling van de levensduur van de trailers

Soms staan ​​innovatie en technologie centraal in de initiatieven van DSV om de uitstoot te verminderen. Trailers opknappen in plaats van vervangen is een voorbeeld van een initiatief met een meer pragmatische aanpak:

"DSV heeft hoge ambities om duurzamer te werken. Het realiseren van die ambities omvat vaak innovatie op hoog niveau en nieuwe technologieën. Maar soms kunnen we grote waarde bereiken met oplossingen die eenvoudiger zijn. Door onze trailers te renoveren in plaats van te vervangen, kunnen we CO2 besparen terwijl we onze klanten diensten van blijvende hoge kwaliteit leveren", zegt Søren Schmidt, CEO van DSV Road.

Doorgaans gebruikt DSV een trailer ongeveer vijf jaar voordat hij deze teruggeeft aan de leasemaatschappij of fabrikant en in plaats daarvan een nieuwe trailer huurt. Door een aanhangwagen na de eerste vijf jaar op te knappen, verwacht DSV nog eens een volledige levenscyclus van vijf jaar aan de trailer toe te voegen.

Aanzienlijke emissiereducties

Op basis van de vereiste inputbronnen en het toepassen van erkende emissieconversiefactoren, heeft TIP Group een CO2-voetafdruk van 18,6 ton berekend voor een nieuw geproduceerde schuifzeiloplegger. Het opknappen van een trailer brengt aanzienlijk minder uitstoot met zich mee.

De renovatie van de 1.100 opleggers van DSV omvat de vervanging van de onderdelen van de opleggers die het meest aan slijtage onderhevig zijn, zoals de remschijven, remblokken, airbags en zij- en dakgordijnen.

Op basis van de berekeningen van TIP Group stoot de renovatie van een gebruikte schuifzeiloplegger naar schatting 2,7 ton CO 2 uit. Dit omvat zowel materialen, energie als verwarming die voor de renovatie zijn gebruikt.

Het verschil in uitstoot tussen een nieuwe en een gereviseerde oplegger laat een emissiebesparing zien van naar schatting 16 ton per oplegger en circa 18.000 ton voor de in totaal 1.100 opleggers die in 2023 worden opgeknapt.

Het introduceren van initiatieven voor de circulaire economie, zoals opknappen in plaats van vervangen, kan een effectief instrument zijn om emissiereducties te bereiken:

"Het opknappen van onze trailers is een goed voorbeeld van hoe initiatieven op het gebied van de circulaire economie ons dichter bij het realiseren van onze duurzaamheidsambities kunnen brengen. Met beperkte middelen die wereldwijd beschikbaar zijn, moeten we slimmer en verantwoordelijker denken als het gaat om het verbruik van die hulpbronnen", zegt Søren Schmidt .

Introductie van een nieuw renovatieprogramma

De renovatie van de 1.100 opleggers in 2023 vormt de aftrap voor het nieuwe 'refurbish'-programma voor opleggers van DSV, waarbij alle opleggers van DSV in het Europese netwerk ten minste één keer worden opgeknapt voordat het bedrijf de opleggers terugstuurt naar de fabrikant.

Søren Schmidt is verheugd het initiatief uit te breiden: "Toen we ontdekten welke emissiereducties we kunnen bereiken door middel van renovatie, hebben we besloten een programma voor het opknappen van opleggers op te zetten. Praktische initiatieven voor een circulaire economie, zoals dit programma, zullen van cruciaal belang zijn bij het verminderen van de totale ecologische voetafdruk van DSV" , zegt hij.

DSV zal eind januari 2023 de eerste gereviseerde trailers op de weg zetten en eind december 2023 de laatste van de eerste 1.100 trailers opknappen.