Clicky


Werkgevers Openbaar Vervoer teleurgesteld: 'Staken met dit bod op tafel is onbegrijpelijk'

Werkgevers Openbaar Vervoer teleurgesteld: 'Staken met dit bod op tafel is onbegrijpelijk'
18-01-2023 15:06 | Stakingen | auteur Redactie

DEN HAAG - De werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) zijn heel teleurgesteld in het verloop van de onderhandelingen over de cao Openbaar Vervoer van afgelopen nacht. De vakbonden hebben het overleg afgebroken, ondanks een loonbod van 8 procent vanaf 1 januari 2023 voor een cao met een looptijd van 1 jaar. Het totale bod van de werkgevers, inclusief andere maatregelen, staat gelijk aan een verbetering van de arbeidsvoorwaarden van 11 procent.

VWOV: onbegrijpelijk dat FNV oproept tot staken terwijl er 8 procent loon plus extra’s is geboden

Dat het FNV leden oproept om met dit bod te gaan staken wil er bij de werkgevers niet in.

Fred Kagie, voorzitter van de VWOV: "We hebben een bovengemiddeld hoog loonbod gedaan. Ook als je kijkt naar de ontwikkelingen van cao lonen de afgelopen periode en wat er in de vervoersector gebeurt. Ons loonbod van 8 procent voor 2023 is méér dan gemiddeld in Nederland. Daarnaast nemen wij de volledige kosten voor onze rekening van een regeling, een generatiepact, waar medewerkers in het streekvervoer gebruik van kunnen maken vanaf 63 jaar, waarbij een medewerker 60 procent werkt, 80 procent betaald krijgt en 100 procent pensioen opbouwt."

Vakbonden zijn weggelopen

De vakbonden zijn weggelopen na het laatste voorstel van de werkgevers en hebben het overleg afgebroken. Kagie: "Er is niet eens geschorst na ons laatste voorstel." 

De werkgevers geven aan dat qua loon de grens van het haalbare bereikt is. Kagie: "De sector staat zwaar onder druk, en is corona niet te boven. Het is niet verantwoord om de kosten bij bedrijven nog hoger op te laten lopen. Dan komt de continuïteit van het openbaar vervoer in gevaar, daar is niemand bij gebaat. De reizigersaantallen zijn sinds corona nog niet op het oude niveau en dit jaar krijgen we nauwelijks nog steun van de overheid. Maar we willen in gesprek blijven om er samen uit te komen."

Maatregelen overheid lijken voor vakbonden niet mee te tellen

Kagie verbaast zich over de opstelling van de bonden: "De overheid neemt ongekende maatregelen die de inflatie flink dempen en de koopkracht verbeteren. Een modaal inkomen stijgt door de overheidsmaatregelen met 3,7 procent, voor lagere inkomens is dat nog meer. De geboden 8 procent loonsverhoging in 2023 en de extra maatregelen betekenen een forse stap voor medewerkers in de sector en samen met de overheidsmaatregelen een flinke vooruitgang in het salaris. Een buschauffeur in de hoogste loonschaal verdient gemiddeld inclusief toeslagen na deze stijging van 8 procent een salaris 4300 euro bruto. Dit komt neer op ongeveer 27 euro per uur. De functie van buschauffeur is op MBO-2 niveau."

Vervolg

FNV roept leden op om te staken voor de cao Openbaar Vervoer op donderdag 19 en vrijdag 20 januari. Het CNV doet niet mee. Bij eerdere FNV staking is het landelijke beeld geweest dat 70 tot 80 procent rijdt, met regionale verschillen. Fred Kagie: "Met dit loonbod op tafel is de stakingsbereidheid mogelijk nog lager. Hoe dan ook, we willen graag terug aan tafel. We hebben er echt alles aan gedaan om een cao te sluiten. We gunnen elke medewerker zo snel mogelijk de 8 procent loonsverhoging, het generatiepact en een verbetering van de andere arbeidsvoorwaarden. We hopen dat de vakorganisaties daar weer snel met ons over willen praten."

De VWOV vertegenwoordigt de bedrijven Arriva, EBS, Keolis Nederland, RET, Transdev en Qbuzz.