Clicky


Hoondert geconcentreerd door marathonetappe

Hoondert geconcentreerd door marathonetappe
12-01-2023 19:47 | Etappes | auteur Redactie

EMPTY QUARTER - De elfde etappe stond vooraf al te boek als een van de zwaarste van de Dakar Rally 2023. Dat klopte. Behalve zwaar was dit eerste deel van de marathonetappe toch vooral ook heel erg mooi, vonden Adwin Hoondert, Jasper Riezebos en Erwin de Vos. Met de elfde tijd kwamen ze aan de finish, foutloos en net voor het donker werd.

De etappe was “een mooie, zware Dakardag die 100 punten krijgt” volgens Jasper Riezebos. De navigator aan boord van de Renault moest zeker in het begin van de 275 kilometer lange wedstrijdproef een weg zoeken tussen de talloze sporen die er al stonden. “Het waren er zoveel. Maar we hebben de juiste koers gevonden en we zaten al best snel bij Gerrit Zuurmond, Egbert Wingens en Mathias Behringer, die een half uur vóór ons waren gestart.”

Het overgrote deel van de etappe bestond uit duinen, die af en toe werden afgewisseld met een chott, een opgedroogde zoutvlakte. “Het waren mooie duinen, maar met enorme afdalingen aan de achterkant”, vertelt Riezebos. “Zo steil dat we in de gordels hingen, met de neus omlaag en alleen het chott in beeld. Dan moet je zorgen dat je goed neerkomt en dan kun je ‘poink’, weer verder.”

De chotts waren welkome afwisselingen tussen de duinen. Op deze vlakke stukken konden de mannen even een paar minuten op adem komen, een slokje water drinken en elkaar even bemoedigend toespreken. “En dan hup, weer steil omhoog, tegen een duin op. In de duinen zijn we alle drie supergeconcentreerd. Je wilt geen foutje maken en weer met de wielen omhoog liggen of vast staan in een duinpan. Adwin doet dat heel erg goed. De auto is ook magnifiek. Het scheelt zoveel of je een krachtige motor hebt en een automatische versnellingsbak. Met een handgeschakelde ben je altijd net te laat. Met deze kunnen we gewoon doortrekken.”

Met het eerste deel achter zich, brengt de équipe de nacht door in het afgelegen marathonbivak vlakbij de grens met Oman. Het onderhoud aan de truck moeten ze zelf doen. “Maar veel is er niet te doen”, verwachtte Riezebos. Het tweede deel is een rit van 374 kilometer terug naar Shaybah. 185 kilometer hiervan is wedstrijdproef, met opnieuw veel duinen en grote stukken chott.