Clicky

 
Transport Online - Op1-baas: grote aantal 'Gibbs-klachten' komt uit Ongehoord-hoek

Op1-baas: grote aantal 'Gibbs-klachten' komt uit Ongehoord-hoek

Op1-baas: grote aantal 'Gibbs-klachten' komt uit Ongehoord-hoek
11-01-2023 11:37 | Binnenland | auteur ANP

HILVERSUM - De klachten die NPO-Ombudsman Margo Smit heeft gehad over talkshow Op1 zijn vooral afkomstig van sympathisanten van omroep Ongehoord Nederland en Forum voor Democratie. Dat stelt hoofdredacteur Bert Huisjes van omroep WNL, die als coördinator verantwoordelijk is voor de talkshow die door meerdere omroepen wordt gemaakt.

"Het hoofdbestanddeel van de klachten is een 'blokklacht' die is gekopieerd", laat Huisjes woensdag aan het ANP weten. "Je ziet online dat er veel overlap is tussen de klagers en de aanhang van Ongehoord Nederland en Forum voor Democratie. In kringen van sympathisanten wordt de oproep de klacht te sturen veel gedeeld."

Inhoudelijk verwijst Huisjes naar BNNVARA, de omroep die de uitzending waar de klachten over gingen verzorgde. Presentatrice Natasja Gibbs stelde vrijdag in een gesprek met ChristenUnie-voorman Gert-Jan Segers dat Israël een "apartheidsregime" voert. Volgens klagers is deze uitlating in strijd met de Journalistieke Code waar alle omroepen zich aan dienen te houden.

De eerste oproep voor het insturen van een klacht werd gedaan door columnist Jan Dijkgraaf. Hij maakte in een online column een vergelijking met het onderzoek dat de Ombudsman van de NPO deed naar omroep Ongehoord Nederland. In twee rapporten stelde de Ombudsman klagers in het gelijk die zeiden dat ON! zich niet aan de Journalistieke Code houdt en ongefundeerde informatie verspreidt. In reactie op het eerste rapport legde de NPO omroep ON! een sanctie op, een reactie op het tweede rapport heeft de NPO nog niet gegeven.

De Ombudsman liet dinsdag aan het ANP weten voor de meldingen over Op1 en Gibbs de reguliere klachtenprocedure te bewandelen. Dit betekent dat zij de klachten heeft doorgestuurd naar omroep BNNVARA en dat die nu mag reageren. De omroep beraadt zich op een inhoudelijke reactie.

De trend dat mensen een klacht kopiëren en doorsturen naar de Ombudsman werd ook door Margo Smit zelf al geconstateerd. In een column op haar website riep zij kijkers dinsdag op om dit niet meer te doen, omdat het erg veel tijd en energie kost. Het gaat soms om "honderden identieke publieksmails", aldus Smit. De Ombudsman beantwoordt dit soort 'blokklachten' voortaan met een automatische mail in plaats van een persoonlijk schrijven.

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,005
Diesel1,957

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions
Rijverboden