Clicky


Eigenaar Kool Transport vraagt faillissement aan na 'bedreiging tot doodschieten directie'

Eigenaar Kool Transport vraagt faillissement aan na 'bedreiging tot doodschieten directie'
06-01-2023 13:51 | Transport | auteur Redactie

VIANEN - Eén van de huidige eigenaren van Kool Transport BV uit Vianen, Gert Bras, zegt faillissement aan te vragen van het door FST Group overgenomen Kool Transport. Bras verzond deze week twee brieven naar de werknemers van Kool Transport waarin hij uitlegt wat zijn plannen waren met Kool Transport en wat er volgens hem verkeerd is gegaan.

Volgens Bras is de afgelopen week de situatie verder verslechterd nadat hij vanuit de politie de melding heeft gekregen dat er serieuze signalen zijn "dat mensen plannen hebben om de directie dood te schieten". De politie meldt desgevraagd dat zij "nooit uitspraken doen over het bewaken en beveiligen van personen."

"Dit is voor mij, mijn collega’s en al onze gezinnen absoluut onverteerbaar en onacceptabel. Onze namen en adressen worden vrijelijk via facebook en andere media gedeeld, mijn huisadres staat onder verscherpte surveillance en er wordt onderzoek gedaan naar de herkomst van deze signalen. Het is gewoon tè bizar voor woorden!", aldus Bras in de brief van vrijdag 6 januari 2023 die in het bezit is van de redactie.

Bras legt in de eerste brief uit wat er mis is gegaan bij Kool Transport: "Vanwege privé- en gezondheidsomstandigheden lag de leiding van Kool Transport in handen van anderen met ondersteuning vanuit FST Group", zegt Bras in zijn eerste brief die dateert van maandag 2 januari 2023. "Het doel van de overname was een aantal grote klanten onder te brengen bij Kool Transport en zo gebruik te maken van de (verwachte) expertise en ervaring. Zo zou Kool Transport een boost krijgen qua omzet en resultaat. Er was afgesproken dat gedurende de eerste 6 maanden na de overname sprake zou zijn van overdracht van kennis, ervaring en werkzaamheden. Die afspraak is echter nimmer nagekomen."

"Helaas bleek ook een aantal mensen niet gecharmeerd te zijn van onze plannen en ideeën. Vanaf het allereerste ogenblik werden we geconfronteerd met onrust, praatjes over betalingsmoraal en zelfs actieve vormen van obstructie. Dat veroorzaakte veel onrust bij klanten en leveranciers. En in een markt van hard werken en weinig marge is dit een onheilspellende cocktail", aldus Bras.

"Medio oktober heeft een aantal raddraaiers besloten zich massaal ‘ziek’ te melden. Bovendien werden de praatjes over de ‘slechte betalingsmoraal’ ook verspreid bij leveranciers en relaties. Hierdoor kwamen onze klanten in problemen met hun transporten en werden leveranciers huiverig om nog zaken te doen met Kool Transport. Het gaat zelfs zover dat een aantal ‘boze chauffeurs’ zegt geen loon te hebben gehad en hebben dit onzin-verhaal ook neergelegd bij de media, zoals Transport Online", vervolgt Bras

"Jullie weten allemaal dat zowel voorschot als loon altijd netjes en op tijd zijn betaald. Zelfs de kerstpakketten zijn bezorgd bij de mensen die niet ‘ziek’ waren! Maar je kunt je nou eenmaal niet verdedigen tegen dit soort roddelpraat en achterklap", verdedigt Bras zich.

Bras is er tevens van overtuigd dat het ophalen van de leasevoertuigen een vooropgezet plan was: "Iemand moet hulp hebben geboden, toegang hebben verschaft en het heft in eigen hand hebben genomen. Waarmee de indruk van een ‘voor opgezet plan’ overigens steeds aannemelijker is."

"Of de terugtrekking van geleasde voertuigen nu terecht is of niet doet niets af aan de feiten noch de vraag wie dit hebben veroorzaakt en/of hebben gefaciliteerd. De ontstane onzekerheid dwingt klanten nou eenmaal naar andere transporteurs te zoeken die in staat zijn om hun opdrachten goed en snel uit te voeren. En daarmee verdwijnt de grond onder elk bedrijf. Zonder omzet geen toekomst", vervolgt Bras zijn betoog.

"Er rest ons nu helaas geen andere mogelijkheid dan dat een faillissement of surseance moet worden aangevraagd. We zijn door de ‘ziekmeldingen’ van enkele raddraaiers gewoon niet meer in staat om nog fatsoenlijk als bedrijf te kunnen functioneren", aldus Bras.

Veel verwijten naar personeel

Omdat de zorgen onder het personeel groot zijn slaan CNV en de FNV (Stichting VNB) de handen ineen en houden een gezamenlijke bijeenkomst op 10 januari 2023 bij de CNV in Utrecht. Bij deze bijeenkomst kunnen chauffeurspassen worden uitgelezen zodat de chauffeurs weten hoeveel uur zij daadwerkelijk nog gewerkt hebben.

"Het zijn nog al wat een verwijten naar de werknemers toe. En de vraag is wel in hoeverre dit terecht is. Zover wij weten is de grootste onrust echt ontstaan na het niet kunnen betalen bij de pomp om te tanken en de tolkastjes die waren afgesloten. Op zo’n moment staan de werknemers letterlijk stil en ook zij willen graag naar huis. Hierdoor hebben werknemers geld voorgeschoten voor de werkgever en daarvan hebben wij direct gezegd dat ze dit niet moeten doen", zegt Svenja de Groot in reactie op de brieven die ook bij vakbond FNV bekend zijn.

"De werknemers hebben grotendeels hun loon nog ontvangen, wij zijn nu aan het inventariseren wat nog mist. Al zo'n twintig procent van de gedupeerde chauffeurs heeft zich bij ons gemeld", aldus Svenja. 

In totaal zouden tussen de 80 en 90 chauffeurs werkzaam zijn bij het 'oude' Kool Transport.