Clicky


Honderdste gemoderniseerde dubbeldekker terug in dienstregeling

Honderdste gemoderniseerde dubbeldekker terug in dienstregeling
16-12-2022 11:40 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

AMSTERDAM - In september 2016 is NS gestart met de modernisering van de grootste dubbeldekker-serie, de VIRM (Verlengd Interregiomaterieel). In totaal worden 177 dubbeldekkertreinen van dit type gemoderniseerd.

Na 20 jaar zijn de systemen toe aan een revisiebeurt. "We maken van deze gelegenheid gebruik om de treinen weer helemaal te vernieuwen en aan te passen aan de hedendaagse wensen van de reiziger. Dit gebeurt in de werkplaats van NS Treinmodernisering in Haarlem. Onlangs is de honderdste de hal uitgereden en weer teruggekeerd in de dienstregeling. De treinen die vanaf juni 2021 zijn gemoderniseerd, zijn te herkennen aan hun nieuwe jasje", zegt een woordvoerder van NS. 

Het moderniseren van treinen gebeurt op duurzame wijze en in een inclusieve werkomgeving. In deze serie wordt voor een deel van de rijtuigen kabelbundels gebruikt die in eigen huis door medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn geproduceerd. Per rijtuig gaat het om 20 km aan laagspanningskabels. Ook werken er acht statushouders mee als leerling-monteur. Zij volgen tegelijkertijd een MBO2 Mechatronica opleiding met extra taallessen, zodat zij in de toekomst als zelfstandig monteur aan de slag kunnen.

Moderniseringsproces

Er wordt gewerkt volgens de lean principes uit de auto-industrie. Hierbij worden de rijtuigen stuk voor stuk volledig gedemonteerd en daarna in 22 productiestations weer helemaal opgebouwd. Iedere drie weken rolt een volledig gemoderniseerde dubbeldekker de werkplaats uit. De trein kan dan weer zo'n 20 jaar mee, dus krijgt een dubbele levensduur. 99 procent van de trein wordt hergebruikt of gerecycled. De modernisering gebeurt in drie fases. Ondertussen zijn we halverwege de tweede fase. De trein die als prototype gaat dienen voor de laatste fase, gaat eind 2023 de hal in.