Clicky


PSA Antwerp bestelt veertien nieuwe automatische stacking Cranes bij Kuenz en ABB

PSA Antwerp bestelt veertien nieuwe automatische stacking Cranes bij Kuenz en ABB
15-12-2022 16:40 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

ANTWERPEN - Op woensdag 14 december 2022 tekende de Belgische terminaloperator PSA Antwerp (PSAA) een overeenkomst met de Oostenrijkse kranenbouwer Kuenz en de wereldwijde leider in elektrificatie en automatisatie ABB voor de bestelling van veertien nieuwe automatische stacking cranes (ASC's) voor PSAA’s Europa Terminal. Wanneer de hernieuwing van de Europa Terminal volledig is voltooid, zullen in het totaal 48 nieuwe ASC’s de yard bedienen.

Door de nieuwe state-of-the-art ASC’s zal de capaciteit van de terminal met 40 procent uitbreiden en zal PSAA een grote stap nemen om haar duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken door de totale koolstofuitstoot per behandelde container op de terminal met meer dan 50 procent te verminderen. Dit is de eerste keer dat de PSA groep end-load ASC's bestelt.

De nieuwe end-load ASC's zullen aan het einde van de werken zijn alle yardoperaties en truck handling op zich nemen. Deze nieuwe manier van werken betekent een aanzienlijke verhoging van de capaciteit van Europa Terminal doordat ze in de toekomst containers zes hoog zal kunnen stapelen, in plaats van slechts drie hoog.

De nieuwe ASC's zullen PSAA ook helpen haar ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken. De groep wil in vergelijking met 2019 haar koolstofuitstoot tegen 2030 met 50 procent verminderen en tegen 2050 helemaal geen koolstof meer uitstoten.

Kuenz zal de ASC's samen met systeemintegratiespecialist ABB ontwerpen en produceren. De producenten zullen de onderdelen van de eerste zes kranen begin 2024 leveren op de Europa Terminal en ter plaatse assembleren. Het testen zal naar verwachting in het derde kwartaal van 2024 beginnen. Daarnaast zullen Kuenz en zijn partners in het derde kwartaal van 2024 beginnen met de bouw van de volgende vier modules (acht kranen) volgens eenzelfde tijdschema als de eerste lichting.

Europa Terminal upgrade

De nieuwe ASC's maken deel uit van de grootschalige renovatie van de Europa Terminal. De Haven van Antwerpen en PSAA hebben deze renovatie nodig om hun behandelingscapaciteit voor de volgende generatie schepen (Ultra Large Container Vessels - UCLV's) te verhogen, waardoor de haven haar positie als grootste exporthaven van Europa kan behouden. Europa Terminal, de eerste getijdenterminal van de haven buiten de sluizen, is nu 32 jaar oud. Dit betekent dat zij aan een grondige upgrade toe is om aan de nieuwe industrienormen te voldoen en de volgende generatie schepen te kunnen verwerken. De huidige kademuur is 1.180 meter lang en 13,5 meter diep en kan slechts schepen tot en met 11.000 TEU aan.

De werkzaamheden om de kademuur en de terminal zelf te verbeteren zullen negen jaar in beslag nemen. De nieuwe kademuur zal 1.200 meter lang en 16,5 meter diep zijn. Daarmee kan Europa Terminal schepen tot 25.000 TEU behandelen (de andere terminals van PSAA, Noordzee Terminal en de joint venture MPET, zijn al uitgerust om UCLV's te behandelen). Naast de bouw van een nieuwe kademuur zal het project ook de capaciteit van Europa Terminal met meer dan 700.000 TEU per jaar verhogen, wat een toename betekent van meer dan 40 procent.

Jurgen De Wachter, de General Manager van PSA Antwerp, is tevreden met de bestelling van de nieuwe ASC's: "Ze zullen ons toelaten de capaciteit van Europa Terminal aanzienlijk uit te breiden door de containers hoger en dichter bij elkaar te stapelen. Tegelijkertijd brengen ze ons een stap dichter bij het bereiken van onze ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen."

De CEO van PSA Belgium Cameron Thorpe voegt eraan toe: “PSA Belgium bepaalde voor deze transformatie baanbrekende eisen het gebied van veiligheid, prestaties en duurzaamheid. We hebben Kuenz en ABB geselecteerd omdat beide bedrijven leiders zijn in hun vakgebied en ons ervan hebben overtuigd dat zij het best zijn uitgerust om aan deze hoge normen te voldoen.”

Günter Bischof, CEO van Kuenz, meldt: "We zijn er trots op dat PSA voor Kuenz heeft gekozen om de ASC's te leveren voor hun Europa Terminal Project. Dit brengt ons innovatieve, maar bewezen kraanontwerp naar de haven van Antwerpen en vergroot onze voetafdruk in de regio."

"We zijn trots dat we onze nieuwste ASC-automatisering kunnen leveren voor de transformatie van PSA's Europa Terminal, met als gemeenschappelijk doel de terminalactiviteiten veiliger, groener en productiever te maken en tegelijkertijd te voldoen aan de eisen van het groeiende containerverkeer en de steeds groter wordende schepen", aldus Björn Henriksson, Local Division Manager Sweden, ABB Marine & Ports.